konto

Technik informatyk

Rozwiń Kryteria Wyszukiwania
Sortuj:
Lista promowanych profili
Lista profili

Technik informatyk

1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik informatyk powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  • montowania oraz eksploatacji systemów komputerowych i urządzeń peryferyjnych;
  • wykonywania i eksploatacji lokalnych sieci komputerowych;
  • projektowania, tworzenia, administracji i użytkowania baz danych;
  • programowania aplikacji desktopowych, internetowych oraz mobilnych;
  • projektowania, tworzenia i administracji stronami WWW i systemami zarządzania treścią.

2. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik informatyk powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  • pracownię urządzeń techniki komputerowej, wyposażoną w:
    • stanowisko dla nauczyciela wyposażone w: komputer stacjonarny lub mobilny podłączony do Internetu z oprogramowaniem systemowym i użytkowym, ekran lub tablicę multimedialną i rzutnik lub telewizor multimedialny oraz urządzenie wielofunkcyjne lub drukarkę i skaner,
    • stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia),
    • podzespoły umożliwiające montaż komputera osobistego; dodatkowe elementy komputera osobistego umożliwiające jego rekonfigurację,
    • oprogramowanie do wirtualizacji; różne systemy operacyjne; oprogramowanie do tworzenia obrazów dysków; oprogramowanie narzędziowe, diagnostyczne i zabezpieczające - po jednym na stanowisko,
    • drukarkę laserową, atramentową, igłową, urządzenie wielofunkcyjne, drukarkę 3D; skaner, ploter; laptop, tablet lub inne urządzenie mobilne; projektor multimedialny, klawiaturę i mysz bezprzewodową, czytnik kart pamięci - po jednej sztuce na pracownię,
    • stół monterski z matą i opaską antystatyczną, elementy ochrony indywidualnej ESD; zestaw narzędzi monterskich; podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu - po jednym zestawie na stanowisko,
    • gmultimetr uniwersalny, tester płyt głównych i zasilaczy - po jednym zestawie na stanowisko;
  • pracownię lokalnych sieci komputerowych, wyposażoną w: stanowisko dla nauczyciela wyposażone w komputer stacjonarny lub mobilny podłączony do Internetu z oprogramowaniem systemowym i użytkowym, ekran lub tablicę multimedialną i rzutnik lub telewizor multimedialny oraz urządzenie wielofunkcyjne lub drukarkę i skaner; stanowiska komputerowe dla uczniów złożone z dwóch komputerów z obsługą sieci bezprzewodowej i przewodowej, w tym jeden z dwoma złączami Ethernet (jedno stanowisko dla jednego ucznia); szafę dystrybucyjną 19” z wyposażeniem lub stelaż; zasilacz awaryjny UPS; przełącznik zarządzany z obsługą lokalnych sieci wirtualnych; router, modem lub router z modemem, z portem Ethernet i obsługą wirtualnych sieci prywatnych; punkt dostępu do lokalnej sieci bezprzewodowej; tester okablowania; reflektometr TDR - do torów przewodów miedzianych; różne sieciowe systemy operacyjne przeznaczone dla serwerów; różne systemy operacyjne dla stacji roboczych; oprogramowanie do wirtualizacji; oprogramowanie do monitorowania pracy sieci; stół monterski; zestaw narzędzi monterskich; podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu - jeden zestaw sprzętowy na stanowisko,
  • pracownia montażu sieci, wyposażoną w:
    • stanowisko dla nauczyciela wyposażone w: komputer stacjonarny lub mobilny podłączony do Internetu z oprogramowaniem systemowym i użytkowym, ekran lub tablicę multimedialną i rzutnik lub telewizor multimedialny oraz urządzenie wielofunkcyjne lub drukarkę i skaner,
    • stanowiska uczniowskie (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) wyposażone w: stół montażowy z imadłem, zestaw narzędzi monterskich, wiertarko- wkrętarkę, prowadnicę do cięcia skośnego, płyty montażowe, piłkę do cięcia, pistolet do klejenia na gorąco, środki indywidualnej ochrony, zaciskarkę RJ- 45, wtyki RJ-45, gniazda natynkowe lub listwowe z modułami keystone RJ- 45, korytka z tworzywa sztucznego do okablowania strukturalnego, płyty montażowe, stacje lutownicze, oświetlenie punktowe, ściągacz izolacji, tester okablowania LCD z szukaczem/skanerem kabli, panel krosowy lub ramka krosownicza do modułów keystone;
  • pracownię aplikacji i stron WWW, wyposażoną w:
    • stanowisko dla nauczyciela wyposażone w komputer stacjonarny lub mobilny podłączony do Internetu z oprogramowaniem systemowym i użytkowym, ekran lub tablicę multimedialną i rzutnik lub telewizor multimedialny oraz urządzenie wielofunkcyjne lub drukarkę i skaner,
    • stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone na każdym stanowisku w: kompilatory różnych języków programowania; edytor WYSIWYG; oprogramowanie do tworzenia grafiki i animacji, obróbki materiałów audio i wideo; oprogramowanie serwera relacyjnej bazy danych z programami narzędziowymi; oprogramowanie umożliwiające tworzenie aplikacji internetowych po stronie serwera i klienta w wybranych językach programowania; podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu; dostęp do serwera umożliwiającego publikację stron WWW i aplikacji internetowych.

W szkole prowadzącej kształcenie w zawodzie technik informatyk językiem obcym ukierunkowanym zawodowo jest język angielski.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin).

3. MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kstałcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno - elektonicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów 250 godz.
EE.08 Montaż i eksplatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i sieci 650 godz.
EE.09 Origraniwabue, tworzenie i administrowanie stronami internetowymi i bazami danych 450 godz.

W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudo

4. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia na które składają się: 

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów 

  • (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy: 
    • rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią; 
    • rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce; 
    • określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy; 
    • przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych; 
    • określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy; 
    • określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka; 
    • organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 
    • stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych; 
    • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 
    • udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia. 
  • (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej: 
    • stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej; 
    • stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    • stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej; 
    • rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi; 
    • analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży; 
    • inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży; 
    • przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej; 
    • prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej; 
    • obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej; 
    • planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej; 
    • planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań; 
    • stosuje zasady normalizacji; 
    • optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej. 
  • (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo: 
    • posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych; 
    • interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka; 
    • analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych; 
    • formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy; 
    • korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji. 
  • (KPS). Kompetencje personalne i społeczne: 
    • przestrzega zasad kultury i etyki; 
    • jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań; 
    • potrafi planować działania i zarządzać czasem; 
    • przewiduje skutki podejmowanych działań; 
    • ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania; 
    • jest otwarty na zmiany; 
    • stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 
    • aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe; 
    • przestrzega tajemnicy zawodowej; 
    • negocjuje warunki porozumień; 
    • jest komunikatywny; 
    • stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów; 
    • współpracuje w zespole.
  • (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów: 
    • planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań; 
    • dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań; 
    • kieruje wykonaniem przydzielonych zadań; 
    • monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań; 
    • wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy; 
    • stosuje metody motywacji do pracy; 
    • komunikuje się ze współpracownikami. 

Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ (EE.b) 

  • PKZ(EE.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik informatyk, technik tyfloinformatyk, technik teleinformatyk, technik telekomunikacji: 
    • rozpoznaje symbole graficzne i oznaczenia podzespołów systemu komputerowego; 
    • dobiera elementy i konfiguracje systemu komputerowego; 
    • dobiera oprogramowanie użytkowe do realizacji określonych zadań; 
    • stosuje zabezpieczenia sprzętu komputerowego i systemu operacyjnego; 
    • rozróżnia i interpretuje parametry sprzętu komputerowego; 
    • charakteryzuje informatyczne systemy komputerowe; 
    • określa funkcje systemu operacyjnego; 
    • posługuje się terminologią dotyczącą sieci komputerowych; 
    • charakteryzuje urządzenia sieciowe; 
    • charakteryzuje rodzaje oprogramowania; 
    • korzysta z publikacji elektronicznych; 
    • przestrzega zasad zarządzania projektem w trakcie organizacji i planowania pracy; 
    • stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik informatyk: 

  • Montaż i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i sieci (EE.08)
  • 1. Przygotowanie stanowiska komputerowego do pracy Uczeń:

    • stosuje podstawowe pojęcia z zakresu informatyki i elektroniki;
    • rozróżnia podstawowe elementy elektroniczne;
    • wymienia funkcje i wyjaśnia zasady działania urządzeń techniki komputerowej;
    • posługuje się dokumentacją techniczną urządzeń techniki komputerowej;
    • dobiera urządzenia techniki komputerowej do określonych warunków technicznych;
    • montuje komputer osobisty i serwer z podzespołów;
    • modernizuje komputery osobiste oraz serwery;
    • instaluje, aktualizuje systemy operacyjne i oprogramowanie użytkowe;
    • wykonuje konfigurację po instalacji systemu komputerowego;
    • instaluje, konfiguruje i aktualizuje sterowniki urządzeń;
    • przygotowuje do pracy urządzenia mobilne;
    • sporządza specyfikację techniczną, cenniki i kosztorysy stanowisk komputerowych;
    • rozpoznaje rodzaje licencji i oprogramowania komputerowego;
    • stosuje przepisy prawa autorskiego w zakresie dotyczącym systemów informatycznych;
    • stosuje przepisy prawa dotyczące certyfikacji CE i recyklingu.

    2. Wykonanie lokalnej sieci komputerowej Uczeń:

    • rozpoznaje topologie sieci komputerowych;
    • interpretuje projekty sieci komputerowych;
    • rozpoznaje i stosuje normy dotyczące medium sieciowego;
    • rozpoznaje protokoły sieci lokalnych i protokoły dostępu do sieci rozległej;
    • dobiera elementy lokalnej sieci komputerowej, uwzględniając określone warunki techniczne;
    • dobiera przyrządy i urządzenia do montażu sieci komputerowych;
    • montuje okablowanie sieciowe;
    • wykonuje pomiary okablowania strukturalnego;
    • monitoruje sieć bezprzewodową;
    • stosuje adresację protokołu internetowego (IP);
    • stosuje podział sieci na podsieci;
    • wykonuje pomiary i testy sieci logicznej;
    • modernizuje lokalną sieć komputerową;
    • określa rodzaje awarii lub wadliwego działania lokalnej sieci komputerowej;
    • podłącza sieć lokalną do Internetu;
    • rozpoznaje i stosuje podstawowe protokoły routingu.

    3. Eksploatacja urządzeń peryferyjnych i sieciowych Uczeń:

    • określa funkcje, opisuje budowę i wyjaśnia zasadę działania urządzeń peryferyjnych i sieciowych;
    • przygotowuje urządzenia peryferyjne systemu komputerowego do pracy;
    • instaluje sterowniki urządzeń peryferyjnych systemu komputerowego;
    • konfiguruje urządzenia peryferyjne systemu komputerowego;
    • przygotowuje urządzenia sieciowe do pracy;
    • dobiera i wymienia materiały eksploatacyjne urządzeń peryferyjnych systemu komputerowego;
    • wykonuje konserwację urządzeń sieciowych i peryferyjnych systemu komputerowego;
    • monitoruje pracę urządzeń lokalnej sieci komputerowej;
    • stosuje przepisy prawa dotyczące gospodarki odpadami niebezpiecznymi;
    • konfiguruje przełączniki lokalnej sieci komputerowej;
    • konfiguruje sieci wirtualne w lokalnej sieci komputerowej;
    • konfiguruje routery i urządzenia zabezpieczające typu zapora sieciowa (ang. firewall);
    • konfiguruje urządzenia dostępu do lokalnej sieci bezprzewodowej;
    • tworzy sieci wirtualne za pomocą połączeń internetowych.

    4. Naprawa urządzeń techniki komputerowej Uczeń:

    • posługuje się narzędziami do naprawy sprzętu komputerowego;
    • tworzy i przywraca kopie danych;
    • identyfikuje błędy urządzeń techniki komputerowej;
    • lokalizuje oraz usuwa uszkodzenia sprzętowe urządzeń techniki komputerowej;
    • dobiera i stosuje narzędzia diagnostyczne i monitorujące pracę urządzeń techniki komputerowej;
    • odzyskuje dane użytkownika z urządzeń techniki komputerowej;
    • formułuje wskazania eksploatacyjne dla użytkownika po wykonaniu naprawy urządzeń techniki komputerowej;
    • sporządza kosztorys naprawy urządzeń techniki komputerowej.

    5. Administrowanie systemami operacyjnymi Uczeń:

    • konfiguruje ustawienia personalne systemu operacyjnego według zaleceń klienta;
    • konfiguruje interfejsy sieciowe;
    • stosuje polecenia systemów operacyjnych;
    • stosuje zasady udostępniania i ochrony zasobów lokalnych i sieciowych;
    • udostępnia zasoby lokalnie i sieciowo;
    • przestrzega zasad udostępniania i ochrony zasobów lokalnych i sieciowych;
    • konfiguruje usługi, role i funkcje sieciowego systemu operacyjnego;
    • zarządza funkcjami profili użytkowników;
    • zarządza kontami i grupami użytkowników;
    • zarządza zasadami grup;
    • konfiguruje role katalogowe lokalnej sieci;
    • zarządza lokalnie, centralnie i zdalnie stacjami roboczymi;
    • rozpoznaje protokoły aplikacyjne;
    • monitoruje działania użytkowników lokalnej sieci komputerowej;
    • podłącza lokalną sieć komputerową do Internetu z poziomu systemu operacyjnego;
    • lokalizuje i usuwa przyczyny wadliwego działania systemów operacyjnych.
  • Programowanie, tworzenie i administrowanie stronami internetowymi i bazami danych (EE.09)
  • 1. Programowanie aplikacji Uczeń:

    • stosuje podstawy algorytmiki;
    • stosuje zasady algorytmicznego rozwiązywania problemów;
    • stosuje podstawowe zasady programowania;
    • wykorzystuje środowisko programistyczne: edytor i kompilator;
    • korzysta z wbudowanych typów danych;
    • tworzy własne typy danych;
    • stosuje instrukcje, funkcje, procedury, obiekty, metody wybranych języków programowania;
    • tworzy własne funkcje, procedury, obiekty, metody wybranych języków programowania;
    • kompiluje i uruchamia kody źródłowe;
    • stosuje gotowe rozwiązania programistyczne;
    • testuje tworzoną aplikację i modyfikuje jej kod źródłowy;
    • dokumentuje tworzoną aplikację.

    2. Tworzenie i administrowanie bazami danych Uczeń:

    • posługuje się podstawowymi pojęciami dotyczącymi baz danych;
    • projektuje relacyjne bazy danych;
    • stosuje lokalne i sieciowe systemy zarządzania bazami danych;
    • korzysta z podstawowych funkcji strukturalnego języka zapytań;
    • posługuje się strukturalnym językiem zapytań do obsługi baz danych;
    • tworzy strukturę tabel i powiązań między nimi;
    • importuje dane do bazy danych i eksportuje dane z bazy danych;
    • tworzy formularze, zapytania i raporty do przetwarzania danych;
    • modyfikuje i rozbudowuje struktury baz danych;
    • zarządza systemem bazy danych;
    • pobiera dane z aplikacji i przechowuje je w bazach danych;
    • tworzy kopie baz danych i odtwarza bazy danych z kopii;
    • kontroluje spójność baz danych;
    • dokonuje naprawy baz danych.

    3. Tworzenie stron i aplikacji internetowych Uczeń:

    • tworzy projekt graficzny i strukturę witryny internetowej;
    • wykonuje strony internetowe zgodnie z projektami;
    • identyfikuje systemy zarządzania treścią;
    • stosuje edytory spełniające założenia WYSIWYG;
    • posługuje się hipertekstowymi językami znaczników;
    • posługuje się kaskadowymi arkuszami stylów (CSS);
    • stosuje elementy grafiki komputerowej do tworzenia stron internetowych;
    • stosuje elementy multimedialne na stronach internetowych;
    • stosuje skrypty wykonywane po stronie serwera i klienta przy tworzeniu aplikacji internetowych;
    • stosuje reguły walidacji stron internetowych;
    • testuje i publikuje witryny internetowe;
    • zamieszcza opracowane aplikacje w Internecie. 
  • Projektowanie baz danych i stron internetowych (EE.XX)
Podobne zawody: