1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik logistyk powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- przyjmowania i wydawania towarów z magazynu;
- przechowywania towarów;
- prowadzenia dokumentacji magazynowej;
- planowania, organizowania i dokumentowania procesów transportowych;
- planowania, organizowania i dokumentowania procesów spedycyjnych.
2. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik logistyk powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię środków transportu, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką i skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym, z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, materiały i środki dydaktyczne (makiety środków transportu wewnętrznego i zewnętrznego, plansze poglądowe, czasopisma branżowe, filmy dydaktyczne);
- pracownię logistyki, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z drukarką i skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym, z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, pakiet programów biurowych, urządzenia do pracy i komunikacji biurowej, materiały i środki dydaktyczne (plansze poglądowe, czasopisma branżowe, filmy dydaktyczne);
- pracownię gospodarki materiałowej, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), drukarki i skanery lub urządzenia wielofunkcyjne (po jednym urządzeniu na cztery stanowiska komputerowe), pakiet programów biurowych, projektor multimedialny lub tablicę interaktywną, materiały i środki dydaktyczne (makiety towarów, opakowania, sprzęt i urządzenia do: składowania, oznaczania, identyfikowania, pakowania, zabezpieczania i monitorowania ładunków), wzory dokumentów związanych z gospodarką magazynową, stanowisko komputerowe z przykładowym oprogramowaniem wspomagającym gospodarkę magazynową, plansze poglądowe, czasopisma branżowe, filmy dydaktyczne.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
3. MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
370 godz. |
AU.22 Obsługa magazynów |
560 godz. |
AU.32 Organizacja transportu |
420 godz. |
W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.
4. EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia na które składają się:
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów
- (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy:
- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
- (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej:
- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań;
- stosuje zasady normalizacji;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
- (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo:
- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
- (KPS). Kompetencje personalne i społeczne:
- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- potrafi planować działania i zarządzać czasem;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
- jest otwarty na zmiany;
- stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- negocjuje warunki porozumień;
- jest komunikatywny;
- stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
- współpracuje w zespole.
- (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów:
- planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- stosuje metody motywacji do pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.m) i PKZ(AU.ag)
- PKZ(AU.m) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik spedytor, technik logistyk, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik administracji, technik handlowiec, technik księgarstwa:
- posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
- korzysta z programów komputerowych w pracy biurowej;
- przygotowuje standardowe formy korespondencji służbowej;
- wykonuje prace związane z przygotowaniem spotkań służbowych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
- obsługuje sprzęt i urządzenia techniki biurowej;
- przechowuje dokumenty;
- dokonuje selekcji danych statystycznych pod kątem ich przydatności analitycznej i decyzyjnej;
- rozróżnia rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność;
- gromadzi informacje o badanej zbiorowości;
- rozróżnia, oblicza i interpretuje podstawowe miary statystyczne;
- przeprowadza analizę statystyczną badanego zjawiska;
- opracowuje i prezentuje dane statystyczne i wyniki badań;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- PKZ(AU.ag) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: magazynierlogistyk, technik logistyk:
- posługuje się terminologią z zakresu magazynowania;
- stosuje zasady normalizacji w zawodzie;
- opracowuje dokumenty w prowadzeniu działalności logistycznej;
- przechowuje i zabezpiecza dokumenty;
- stosuje procedury dotyczące rozliczania się z powierzonego majątku na podstawie inwentaryzacji;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik logistyk:
- Obsługa magazynów (AU.22)
1. Realizacja procesów magazynowych Uczeń:
- rozróżnia rodzaje magazynów: małe, średnie, wielkopowierzchniowe i specjalistyczne;
- rozróżnia rodzaje zapasów;
- optymalizuje zagospodarowanie przestrzeni magazynowej;
- dobiera wyposażenie magazynowe do przechowywanych zapasów;
- dobiera urządzenia do wykonywania transportowych czynności magazynowych;
- dokonuje ilościowego i jakościowego odbioru towaru;
- określa warunki przechowywania i transportu towarów;
- organizuje czynności związane z procesami magazynowymi;
- określa zasady zabezpieczania towarów przed uszkodzeniem, zniszczeniem, zagarnięciem;
- monitoruje stany zapasów magazynowych z uwzględnieniem asortymentu oraz terminów przechowywania materiałów;
- przygotowuje i dokonuje inwentaryzacji;
- dobiera opakowania do rodzaju produktów i potrzeb klienta;
- dokonuje przyjmowania i realizacji reklamacji;
- określa zasady gospodarowania opakowaniami;
- posługuje się przyjętym w magazynie systemem identyfikacji towarów;
- stosuje systemy przepływu informacji i systemy informatyczne w procesie magazynowania;
- sporządza dokumentację magazynową wraz z ewidencją;
- określa koszty usług magazynowych.
2. Obsługa magazynów przyprodukcyjnych Uczeń:
- określa strukturę procesu produkcyjnego;
- rozróżnia cechy charakterystyczne surowców i materiałów;
- określa miejsce i warunki przechowywania materiałów do produkcji;
- stosuje systemy informatyczne dostosowane do formy organizacji procesu produkcji;
- kompletuje materiały do poszczególnych etapów produkcji;
- przestrzega zasad gospodarki odpadami;
- sporządza dokumenty dotyczące przepływu materiałów w procesie produkcji w języku polskim i języku obcym.
3. Obsługa magazynów dystrybucji Uczeń:
- określa etapy dystrybucji;
- dobiera kanały dystrybucji;
- określa wymagania procesu magazynowania w centrach dystrybucji i terminalach;
- stosuje systemy przepływu informacji i systemy informatyczne w procesie dystrybucji;
- stosuje urządzenia automatycznej identyfikacji towarów;
- sporządza dokumenty dotyczące dystrybucji w języku polskim i języku obcym.
- Organizacja transportu (AU.32)
1. Planowanie i organizowanie procesów transportowych Uczeń:
- rozróżnia rodzaje gałęzi transportowych;
- rozróżnia infrastrukturę transportową;
- stosuje przepisy prawa dotyczące realizacji usługi przewozu i obrotu handlowego;
- dobiera proces transportowy do warunków zlecenia;
- sporządza plan przebiegu procesu transportowego;
- opracowuje harmonogramy wykonania procesu transportowego;
- stosuje międzynarodowe standardy identyfikacji, monitorowania i rejestrowania ładunków i wymiany danych;
- ocenia jakość oraz efektywność procesów transportowych;
- rozróżnia rodzaje usług transportowych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące korzystania ze środków technicznych w procesach transportowych;
- dobiera środki techniczne i technologie do wykonania usługi.
2. Planowanie i organizowanie procesów spedycyjnych Uczeń:
- charakteryzuje funkcjonowanie rynku transportowo-spedycyjnego;
- rozróżnia rodzaje ładunków transportowych;
- rozróżnia rodzaje jednostek ładunkowych;
- formuje jednostki ładunkowe;
- dobiera opakowania transportowe do rodzaju ładunku lub potrzeb klienta;
- przestrzega zasad oznaczeń ładunku i środków transportu;
- dobiera rodzaj, zakres i technologię czynności manipulacyjnych;
- opracowuje harmonogram czynności manipulacyjnych oraz określa ich zakres;
- dobiera sposób zabezpieczania ładunku;
- wybiera rodzaj i zakres ubezpieczenia ładunku;
- stosuje przepisy prawa dotyczące procedur celnych.
3. Dokumentowanie realizacji procesów transportowo-spedycyjnych Uczeń:
- sporządza i gromadzi dokumentację środków technicznych w języku polskim i języku obcym;
- stosuje przepisy prawa dotyczące dokumentacji transportowo-spedycyjnej;
- sporządza dokumenty spedycyjno-transportowe w języku polskim i języku angielskim;
- stosuje przepisy prawa dotyczące odpowiedzialności cywilnej przewoźnika;
- przestrzega zasad obiegu dokumentów towarzyszących spedycji.