1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik elektryk powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- wykonywania i uruchamiania instalacji elektrycznych na podstawie dokumentacji technicznej;
- montowania i uruchamiania maszyn i urządzeń elektrycznych na podstawie dokumentacji technicznej;
- wykonywania konserwacji instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych;
- eksploatowania instalacji elektrycznych;
- eksploatowania maszyn i urządzeń elektrycznych.
2. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik elektryk powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię elektrotechniki i elektroniki, wyposażoną w: stanowiska pomiarowe, zawierające stoły laboratoryjne (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), zasilane napięciem 230/400 V prądu przemiennego, zapewniające ochronę przeciwporażeniową, przeciwprzepięciową oraz wyposażone w wyłączniki awaryjne stanowiskowe i wyłącznik awaryjny centralny; zasilacze stabilizowane napięcia stałego, autotransformatory, generatory funkcyjne; przyrządypomiarowe analogowe i cyfrowe, oscyloskopy; zestawy elementów elektrycznych i elektronicznych, przewody i kable elektryczne; trenażery z układami elektrycznymi i elektronicznymi przystosowane do pomiarów; stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z oprogramowaniem umożliwiającym symulację pracy układów elektrycznych i elektronicznych;
- pracownię montażu, konserwacji i eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych, wyposażoną w: stanowiska do obróbki ręcznej metali i tworzyw sztucznych (jedno stanowisko dla jednego ucznia), przyrządy do pomiaru wielkości geometrycznych; stanowiska montażowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) zasilane napięciem 230/400 V prądu przemiennego, zabezpieczone ochroną przeciwporażeniową i przeciwprzepięciową oraz wyposażone w wyłączniki awaryjne stanowiskowe i wyłącznik awaryjny centralny, przystosowane do demontażu i montażu podzespołów maszyn i urządzeń elektrycznych, układów sterowania, regulacji i zabezpieczeń; autotransformatory jednofazowe i trójfazowe; przyrządy pomiarowe analogowe i cyfrowe, w tym mierniki rezystancji izolacji, mierniki prędkości obrotowej; maszyny i urządzenia elektryczne przystosowane do pomiarów; układy elektronicznego sterowania maszynami i urządzeniami elektrycznymi (jedno stanowisko dla dwóch uczniów); stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z oprogramowaniem umożliwiającym tworzenie dokumentacji technicznej oraz symulację pracy maszyn i urządzeń elektrycznych;
- pracownię montażu, konserwacji i eksploatacji instalacji elektrycznych, wyposażoną w: stanowiska do obróbki ręcznej metali i tworzyw sztucznych (jedno stanowisko dla jednego ucznia), przyrządy do pomiaru wielkości geometrycznych; stanowiska wyposażone w ażurowe lub drewnopodobne ściany o wymiarach ok. 1,6 m x 2 m (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), zasilane napięciem 230/400 V prądu przemiennego, zabezpieczone ochroną przeciwporażeniową i przeciwprzepięciową oraz wyposażone w wyłączniki awaryjne stanowiskowe i wyłącznik awaryjny centralny, przystosowane do montażu instalacji elektrycznych; przyrządy pomiarowe analogowe i cyfrowe, w tym mierniki rezystancji izolacji, mierniki parametrów instalacji elektrycznych, liczniki energii elektrycznej; stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z oprogramowaniem umożliwiającym projektowanie instalacji elektrycznych i tworzenie dokumentacji technicznej instalacji elektrycznych;
ponadto każda pracownia powinna być wyposażona w stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką i ze skanerem, projektorem multimedialnym oraz wizualizerem.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
3. MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
430 godz. |
EE.05 Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych |
720 godz. |
EE.26 Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych |
200 godz. |
W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.
4. EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia na które składają się:
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów
- (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy:
- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
- (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej:
- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań;
- stosuje zasady normalizacji;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
- (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo:
- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
- (KPS). Kompetencje personalne i społeczne:
- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- potrafi planować działania i zarządzać czasem;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
- jest otwarty na zmiany;
- stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- negocjuje warunki porozumień;
- jest komunikatywny;
- stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
- (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów:
- planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- stosuje metody motywacji do pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(EE.g) i PKZ(EE.i)
- PKZ(EE.g) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, elektronik, elektromechanik, elektryk, technik telekomunikacji, technik teleinformatyk, technik elektronik, technik elektryk, technik elektroniki i informatyki medycznej, technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej:
- posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki;
- opisuje zjawiska związane z prądem stałym i zmiennym;
- interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem stałym i zmiennym;
- stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
- rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne;
- sporządza schematy układów elektrycznych i elektronicznych;
- rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
- posługuje się rysunkiem technicznym podczas prac montażowych i instalacyjnych;
- dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe oraz wykonuje prace z zakresu montażu mechanicznego elementów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
- wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej;
- określa funkcje elementów i układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej;
- wykonuje połączenia elementów i układów elektrycznych oraz elektronicznych na podstawie schematów ideowych i montażowych;
- dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektrycznych i elektronicznych;
- wykonuje pomiary wielkości elementów i układów elektrycznych i elektronicznych;
- przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel;
- posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi oraz przestrzega norm w tym zakresie;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- PKZ(EE.i) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik elektronik, technik elektryk, technik telekomunikacji, technik teleinformatyk, technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej:
- wykonuje operacje matematyczne na liczbach zespolonych;
- charakteryzuje parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
- dobiera elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne do określonych warunków eksploatacyjnych;
- określa wpływ parametrów poszczególnych elementów i podzespołów na pracę układów elektrycznych i elektronicznych;
- dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektrycznych i elektronicznych;
- przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów;
- wyznacza wielkości charakteryzujące przebiegi sinusoidalne typu y = A sin(ωt+φ);
- sporządza wykresy w skali logarytmicznej;
- dokonuje analizy pracy układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie schematów oraz wyników pomiarów;
- sporządza dokumentację z wykonywanych prac;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik elektryk:
- Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych (EE.05)
1. Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji elektrycznych Uczeń:
- rozpoznaje układy sieciowe i środki ochrony przeciwporażeniowej;
- rozróżnia przewody i kable elektroenergetyczne;
- rozpoznaje sprzęt i osprzęt instalacyjny;
- rozpoznaje źródła światła i oprawy oświetleniowe;
- określa parametry techniczne instalacji elektrycznych i sprzętu instalacyjnego;
- wykonuje instalacje elektryczne w budynkach mieszkalnych i przemysłowych zgodnie z dokumentacją;
- sporządza schematy ideowe i montażowe instalacji elektrycznej;
- trasuje przebiegi przewodów i rozmieszczenie osprzętu instalacyjnego na podstawie dokumentacji;
- dobiera narzędzia do wykonywania montażu i demontażu instalacji elektrycznych w różnych technologiach;
- wykonuje połączenia między podzespołami elektrycznymi na podstawie dokumentacji;
- sprawdza poprawność działania instalacji elektrycznej i środków ochrony przeciwporażeniowej po montażu;
- przeprowadza oględziny instalacji elektrycznych;
- lokalizuje usterki występujące w instalacjach elektrycznych;
- dobiera części zamienne elementów instalacji elektrycznej na podstawie danych katalogowych;
- wykonuje wymianę uszkodzonych elementów instalacji elektrycznych;
- wykonuje pomiary parametrów instalacji elektrycznych;
- wykonuje prace konserwacyjne instalacji elektrycznych zgodnie z dokumentacją.
2. Montaż i uruchamianie maszyn i urządzeń elektrycznych Uczeń:
- klasyfikuje maszyny i urządzenia elektryczne według określonych kryteriów;
- rozpoznaje maszyny i urządzenia elektryczne oraz ich elementy;
- rozróżnia materiały konstrukcyjne stosowane w maszynach i urządzeniach elektrycznych;
- określa parametry techniczne maszyn i urządzeń elektrycznych;
- rozróżnia parametry elementów i podzespołów maszyn i urządzeń elektrycznych;
- określa funkcje elementów i podzespołów stosowanych w maszynach i urządzeniach elektrycznych;
- rozpoznaje układy zasilania i sterowania maszyn i urządzeń elektrycznych oraz ich elementy;
- odczytuje i sporządza szkice oraz schematy maszyn i urządzeń elektrycznych;
- dobiera narzędzia do montażu i demontażu maszyn i urządzeń elektrycznych;
- wykonuje montaż mechaniczny podzespołów elektrycznych i elektronicznych;
- montuje układy zasilania, sterowania, regulacji oraz zabezpieczenia maszyn i urządzeń elektrycznych na podstawie dokumentacji;
- dokonuje uruchomienia maszyn i urządzeń elektrycznych po montażu;
- sprawdza zgodność wykonanych prac montażowych z dokumentacją.
3. Konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych Uczeń:
- posługuje się dokumentacją w trakcie prac konserwacyjnych;
- przeprowadza oględziny maszyn i urządzeń elektrycznych;
- lokalizuje usterki występujące w maszynach i urządzeniach elektrycznych;
- dobiera części zamienne maszyn i urządzeń elektrycznych na podstawie danych katalogowych;
- wykonuje wymianę zużytych lub uszkodzonych elementów i podzespołów maszyn i urządzeń elektrycznych;
- wykonuje wymianę uszkodzonych elementów układów sterowania i zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych;
- wykonuje pomiary parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych;
- sprawdza działanie maszyn i urządzeń elektrycznych po czynnościach konserwacyjnych.
- Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych (EE.26)
1. Eksploatacja instalacji elektrycznych Uczeń:
- określa wymagania eksploatacyjne instalacji elektrycznych;
- przeprowadza prace z zakresu eksploatacji instalacji elektrycznych;
- organizuje i nadzoruje prace z zakresu eksploatacji instalacji elektrycznych;
- dobiera przyrządy pomiarowe do wykonywania pomiarów eksploatacyjnych instalacji elektrycznych;
- przeprowadza pomiary eksploatacyjne instalacji elektrycznych oraz sporządza protokoły z wykonanych pomiarów;
- analizuje, ocenia i interpretuje wyniki pomiarów eksploatacyjnych instalacji elektrycznych na podstawie protokołów;
- określa wpływ parametrów przewodów i sprzętu instalacyjnego na pracę instalacji elektrycznych;
- lokalizuje i usuwa uszkodzenia w instalacjach elektrycznych;
- dobiera przewody, kable oraz sprzęt instalacyjny do wykonania instalacji elektrycznych;
- dobiera zabezpieczenia instalacji elektrycznych;
- dobiera środki ochrony przeciwporażeniowej w instalacjach elektrycznych;
- sprawdza działanie ochrony przeciwporażeniowej w instalacjach elektrycznych;
- ocenia stan techniczny instalacji elektrycznych na podstawie oględzin i pomiarów;
- projektuje typowe instalacje elektryczne.
2. Eksploatacja maszyn i urządzeń elektrycznych Uczeń:
- określa wymagania eksploatacyjne maszyn i urządzeń elektrycznych;
- przeprowadza prace z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych;
- organizuje i nadzoruje prace z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych;
- dobiera przyrządy pomiarowe do przeprowadzania pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych;
- przeprowadza pomiary parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych oraz sporządza protokoły z wykonanych pomiarów;
- analizuje, ocenia i interpretuje wyniki pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych;
- określa wpływ parametrów elementów i podzespołów na pracę maszyn i urządzeń elektrycznych;
- lokalizuje i usuwa uszkodzenia w maszynach i urządzeniach elektrycznych;
- dobiera części zamienne maszyn i urządzeń elektrycznych;
- dobiera zabezpieczenia maszyn i urządzeń elektrycznych;
- dobiera środki ochrony przeciwporażeniowej w układach zasilania maszyn i urządzeń elektrycznych;
- sprawdza działanie ochrony przeciwporażeniowej w układach zasilania maszyn i urządzeń elektrycznych;
- ocenia stan techniczny maszyn i urządzeń elektrycznych na podstawie oględzin i pomiarów;
- projektuje typowe układy sterowania maszyn i urządzeń elektrycznych;
- stosuje zasady racjonalnej gospodarki energetycznej.