konto

Elektryk

Rozwiń Kryteria Wyszukiwania
Sortuj:
Lista profili

Branżowa Szkoła I stopnia nr 1

Elektryk | 1bB

  • Punkty: min: 41.6 śr: 85.73 max: 129.85 na: 200
  • Twoje punkty: Oblicz punkty
  • Języki: język angielski
  • P. rozszerzone: -
  • P. punktowane: język polski, matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, informatyka, język angielski, technika, WF, WOS

Elektryk

1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie elektryk powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych: 

  • wykonywania i uruchamiania instalacji elektrycznych na podstawie dokumentacji technicznej;
  • montowania i uruchamiania maszyn i urządzeń elektrycznych na podstawie dokumentacji technicznej;
  • wykonywania konserwacji instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych. 

2. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE 

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie elektryk powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  • pracownię elektrotechniki i elektroniki, wyposażoną w:
    • stanowiska pomiarowe, zawierające stoły laboratoryjne (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) zasilane napięciem 230/400 V prądu przemiennego, zapewniające ochronę przeciwporażeniową, przeciwprzepięciową oraz wyposażone w wyłączniki awaryjne stanowiskowe i wyłącznik awaryjny centralny,
    • zasilacze stabilizowane napięcia stałego, autotransformatory, generatory funkcyjne,
    • przyrządy pomiarowe analogowe i cyfrowe, oscyloskopy,
    • zestawy elementów elektrycznych i elektronicznych, przewody i kable elektryczne,
    • trenażery z układami elektrycznymi i elektronicznymi przystosowane do pomiarów,
    • stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z oprogramowaniem umożliwiającym symulację pracy układów elektrycznych i elektronicznych;
  • pracownię montażu i konserwacji maszyn i urządzeń elektrycznych, wyposażoną w:
    • stanowiska do obróbki ręcznej metali i tworzyw sztucznych (jedno stanowisko dla jednego ucznia), przyrządy do pomiaru wielkości geometrycznych,
    • stanowiska montażowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) zasilane napięciem 230/400 V prądu przemiennego, zabezpieczone ochroną przeciwporażeniową i przeciwprzepięciową oraz wyposażone w wyłączniki awaryjne stanowiskowe i wyłącznik awaryjny centralny, przystosowane do demontażu i montażu z podzespołów maszyn i urządzeń elektrycznych, układów sterowania, regulacji i zabezpieczeń,
    • autotransformatory jednofazowe i trójfazowe,
    • przyrządy pomiarowe analogowe i cyfrowe, w tym mierniki rezystancji izolacji, mierniki prędkości obrotowej,
    • maszyny i urządzenia elektryczne przystosowane do pomiarów,
    • układy elektronicznego sterowania maszynami i urządzeniami elektrycznymi (jedno stanowisko dla dwóch uczniów),
    • stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z oprogramowaniem umożliwiającym tworzenie dokumentacji technicznej oraz symulację pracy maszyn i urządzeń elektrycznych;
  • pracownię montażu i konserwacji instalacji elektrycznych, wyposażoną w:
    • stanowiska do obróbki ręcznej metali i tworzyw sztucznych (jedno stanowisko dla jednego ucznia),
    • przyrządy do pomiaru wielkości geometrycznych; stanowiska wyposażone w ażurowe lub drewnopodobne ściany o wymiarach ok. 1,6 m x 2 m (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), zasilane napięciem 230/400 V prądu przemiennego, zabezpieczone ochroną przeciwporażeniową i przeciwprzepięciową oraz wyposażone w wyłączniki awaryjne stanowiskowe i wyłącznik awaryjny centralny, przystosowane do montażu różnego rodzaju instalacji elektrycznych,
    • przyrządy pomiarowe analogowe i cyfrowe, w tym mierniki rezystancji izolacji, mierniki parametrów instalacji elektrycznych, liczniki energii elektrycznej,
    • stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z oprogramowaniem umożliwiającym tworzenie dokumentacji technicznej instalacji elektrycznych;  

ponadto każda pracownia powinna posiadać stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką i ze skanerem, projektorem multimedialnym oraz wizualizerem.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.

3. MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów 280 godz.
EE.05 Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych 720 godz.

W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie. 

4. MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI W ZAWODACH W RAMACH OBSZARU KSZTAŁCENIA OKREŚLONEGO W KLASYFIKACJI ZAWODÓW SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO 

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie elektryk po potwierdzeniu kwalifikacji EE.05 Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych może uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik elektryk po potwierdzeniu kwalifikacji EE.26 Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego. 

5. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia na które składają się: 

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów

  • (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy:
    • rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    • rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    • określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    • przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    • określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    • określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    • organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    • stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    • udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
  • (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej:
    • stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    • stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    • stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    • rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    • analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    • inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    • przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    • prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    • obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    • planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    • planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań;
    • stosuje zasady normalizacji;
    • optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.  
  • (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo:
    • posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    • interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    • analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    • formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    • korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji. 
  • (KPS). Kompetencje personalne i społeczne:
    • przestrzega zasad kultury i etyki;
    • jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    • potrafi planować działania i zarządzać czasem;
    • przewiduje skutki podejmowanych działań;
    • ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
    • jest otwarty na zmiany;
    • stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
    • aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    • przestrzega tajemnicy zawodowej;
    • negocjuje warunki porozumień;
    • jest komunikatywny;
    • stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
    • współpracuje w zespole.

Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia elektryczno-elektronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(EE.g)

  • PKZ(EE.g) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, elektronik, elektromechanik, elektryk, technik telekomunikacji, technik teleinformatyk, technik elektronik, technik elektryk, technik elektroniki i informatyki medycznej, technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej:
    • posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki;
    • opisuje zjawiska związane z prądem stałym i zmiennym;
    • interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem stałym i zmiennym;
    • stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
    • rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne;
    • sporządza schematy układów elektrycznych i elektronicznych;
    • rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
    • posługuje się rysunkiem technicznym podczas prac montażowych i instalacyjnych;
    • dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe oraz wykonuje prace z zakresu montażu mechanicznego elementów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
    • wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej;
    • określa funkcje elementów i układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej;
    • wykonuje połączenia elementów i układów elektrycznych oraz elektronicznych na podstawie schematów ideowych i montażowych;
    • dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektrycznych i elektronicznych;
    • wykonuje pomiary wielkości elementów i układów elektrycznych i elektronicznych;
    • przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel;
    • posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi oraz przestrzega norm w tym zakresie;
    • stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie elektryk:

  • Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych (EE.05)
  • 1. Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji elektrycznych Uczeń:

    • rozpoznaje układy sieciowe i środki ochrony przeciwporażeniowej;
    • rozróżnia przewody i kable elektroenergetyczne;
    • rozpoznaje sprzęt i osprzęt instalacyjny;
    • rozpoznaje źródła światła i oprawy oświetleniowe;
    • określa parametry techniczne instalacji elektrycznych i sprzętu instalacyjnego;
    • wykonuje instalacje elektryczne w budynkach mieszkalnych i przemysłowych zgodnie z dokumentacją;
    • sporządza schematy ideowe i montażowe instalacji elektrycznej;
    • trasuje przebiegi przewodów i rozmieszczenie osprzętu instalacyjnego na podstawie dokumentacji;
    • dobiera narzędzia do wykonywania montażu i demontażu instalacji elektrycznych w różnych technologiach;
    • wykonuje połączenia między podzespołami elektrycznymi na podstawie dokumentacji;
    • sprawdza poprawność działania instalacji elektrycznej i środków ochrony przeciwporażeniowej po montażu;
    • przeprowadza oględziny instalacji elektrycznych;
    • lokalizuje usterki występujące w instalacjach elektrycznych;
    • dobiera części zamienne elementów instalacji elektrycznej na podstawie danych katalogowych;
    • wykonuje wymianę uszkodzonych elementów instalacji elektrycznych;
    • wykonuje pomiary parametrów instalacji elektrycznych;
    • wykonuje prace konserwacyjne instalacji elektrycznych zgodnie z dokumentacją.

    2. Montaż i uruchamianie maszyn i urządzeń elektrycznych Uczeń:

    • klasyfikuje maszyny i urządzenia elektryczne według określonych kryteriów;
    • rozpoznaje maszyny i urządzenia elektryczne oraz ich elementy;
    • rozróżnia materiały konstrukcyjne stosowane w maszynach i urządzeniach elektrycznych;
    • określa parametry techniczne maszyn i urządzeń elektrycznych;
    • rozróżnia parametry elementów i podzespołów maszyn i urządzeń elektrycznych;
    • określa funkcje elementów i podzespołów stosowanych w maszynach i urządzeniach elektrycznych;
    • rozpoznaje układy zasilania i sterowania maszyn i urządzeń elektrycznych oraz ich elementy;
    • odczytuje i sporządza szkice oraz schematy maszyn i urządzeń elektrycznych;
    • dobiera narzędzia do montażu i demontażu maszyn i urządzeń elektrycznych;
    • wykonuje montaż mechaniczny podzespołów elektrycznych i elektronicznych;
    • montuje układy zasilania, sterowania, regulacji oraz zabezpieczenia maszyn i urządzeń elektrycznych na podstawie dokumentacji;
    • dokonuje uruchomienia maszyn i urządzeń elektrycznych po montażu;
    • sprawdza zgodność wykonanych prac montażowych z dokumentacją.

    3. Konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych Uczeń:

    • posługuje się dokumentacją w trakcie prac konserwacyjnych;
    • przeprowadza oględziny maszyn i urządzeń elektrycznych;
    • lokalizuje usterki występujące w maszynach i urządzeniach elektrycznych;
    • dobiera części zamienne maszyn i urządzeń elektrycznych na podstawie danych katalogowych;
    • wykonuje wymianę zużytych lub uszkodzonych elementów i podzespołów maszyn i urządzeń elektrycznych;
    • wykonuje wymianę uszkodzonych elementów układów sterowania i zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych;
    • wykonuje pomiary parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych;
    • sprawdza działanie maszyn i urządzeń elektrycznych po czynnościach konserwacyjnych.