1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik przemysłu mody powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- projektowania wyrobów odzieżowych;
- obsługiwania maszyn i urządzeń stosowanych podczas wytwarzania wyrobów odzieżowych;
- opracowywania dokumentacji wyrobów odzieżowych;
- wytwarzania wyrobów odzieżowych;
- organizowania i kontrolowania procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych;
- prowadzenia działań związanych z marketingiem mody.
2. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik przemysłu mody powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię włókienniczą, w której powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
- stanowiska do badań materiałów i wyrobów odzieżowych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: wagę laboratoryjną, mikroskop z oprzyrządowaniem do identyfikacji włókien, lupę tkacką, pralkę laboratoryjną,
- stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, wyposażone w: oprogramowanie do analizy wyników badań laboratoryjnych oraz drukarkę;
ponadto pracownia powinna być wyposażona w zestawy próbek surowców włókienniczych, wyrobów włókienniczych, materiałów odzieżowych wykonanych różnymi technikami, zestawy dodatków krawieckich, dokumentacje techniczno-technologiczne wyrobów odzieżowych, normy dotyczące klasyfikacji włókien;
- pracownię projektowania i modelowania odzieży, w której powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
- stanowiska projektowania i modelowania form odzieży (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone w: komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, oprogramowanie do wspomagania procesu projektowania i modelowania wyrobów odzieżowych oraz stoły kreślarskie, materiały i przybory kreślarskie,
- stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, wyposażone w oprogramowanie do wspomagania procesu projektowania i modelowania wyrobów odzieżowych;
ponadto pracownia powinna być wyposażona w: drukarkę umożliwiającą drukowanie w formacie A3 (jedna drukarka na dziesięć stanowisk komputerowych), skaner, projektor multimedialny, damskie, męskie i dziecięce manekiny krawieckie, lustro, parawan, dodatki krawieckie, próbki materiałów odzieżowych, plansze przedstawiające sylwetki ludzkie, konstrukcje i modelowanie odzieży damskiej, męskiej i dziecięcej, modelowanie konstrukcyjne i wtórne odzieży na figury nietypowe, rysunki techniczne wyrobów odzieżowych, plansze kolorystyki, literaturę zawodową z zakresu modelowania odzieży, standardy konstrukcji oraz tabele wymiarów, żurnale mody i albumy projektów odzieży, filmy dydaktyczne dotyczące promocji mody i dystrybucji wyrobów odzieżowych, plansze i katalogi aranżacji przestrzeni sprzedaży wyrobów odzieżowych;
- pracownię technologiczną, wyposażoną w: modele maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle odzieżowym, schematy kinematyczne maszyn szwalniczych, plansze przedstawiające działanie mechanizmów tworzących ścieg oraz powstawanie ściegów w maszynach szwalniczych, katalogi maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle odzieżowym, katalogi ściegów i szwów maszynowych, normy obowiązujące w przemyśle odzieżowym, dokumentacje techniczno-technologiczne wyrobów odzieżowych, tablice z symbolami graficznymi węzłów technologicznych, tablice znaków informacyjnych dotyczących konserwacji odzieży;
- warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
- stanowiska szycia ręcznego (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone w: manekiny krawieckie, przybory do szycia ręcznego, nożyczki, dodatki krawieckie,
- stanowiska rozkroju ręcznego (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: stół oraz narzędzia do rozkroju ręcznego (nożyczki, wzorniki, przyciski metalowe),
- stanowiska prasowania (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: stół do prasowania lub deskę do prasowania, żelazko elektryczno-parowe, przybory do prasowania, zaparzaczkę,
- stanowiska montażu wyrobów odzieżowych (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone w maszynę stębnówkę płaską z oprzyrządowaniem,
- stanowiska kontroli jakości i pakowania wyrobów gotowych (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: dokumentacje wyrobów odzieżowych, manekiny krawieckie damskie, męskie i dziecięce, wieszaki, taśmę krawiecką;
ponadto warsztaty szkolne powinny być wyposażone w: maszyny owerlok (jedna maszyna dla trzech uczniów), eksponaty odzieży we fragmentach i w całości oraz wzory węzłów technologicznych, maszyny: dziurkarkę odzieżową i guzikarkę, regały, stojaki na wykroje, pojemniki na odpady, instrukcje obsługi maszyn oraz narzędzia stosowane podczas użytkowania maszyn.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach i warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz w podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
3. MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
300 godz. |
AU.14 Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych |
800 godz. |
AU.42 Organizacja procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych |
250 godz. |
W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.
4. EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia na które składają się:
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów
- (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy:
- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
- (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej:
- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań;
- stosuje zasady normalizacji;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
- (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo:
- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
- (KPS). Kompetencje personalne i społeczne:
- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- potrafi planować działania i zarządzać czasem;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
- jest otwarty na zmiany;
- stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- negocjuje warunki porozumień;
- jest komunikatywny;
- stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
- współpracuje w zespole.
- (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów:
- planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- stosuje metody motywacji do pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.ad) i PKZ(AU.ae)
- PKZ(AU.ad) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach krawiec i technik przemysłu mody:
- rozróżnia rodzaje wyrobów odzieżowych i określa ich przeznaczenie;
- wykonuje rysunki żurnalowe i modelowe wyrobów odzieżowych;
- posługuje się projektami wyrobów odzieżowych;
- wykonuje rysunki techniczne elementów wyrobów odzieżowych;
- rozróżnia surowce włókiennicze oraz określa ich właściwości;
- rozróżnia materiały odzieżowe i dodatki krawieckie oraz określa ich właściwości i zastosowanie;
- charakteryzuje metody badania surowców i wyrobów włókienniczych;
- wykonuje badania organoleptyczne surowców i wyrobów włókienniczych;
- charakteryzuje metody konserwacji materiałów i wyrobów odzieżowych;
- wykonuje pomiary krawieckie;
- rozróżnia rodzaje ściegów ręcznych i maszynowych oraz określa ich zastosowanie;
- rozróżnia szwy maszynowe i określa ich zastosowanie;
- rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń stosowanych w procesie wytwarzania odzieży;
- rozróżnia mechanizmy w maszynach i urządzeniach odzieżowych oraz określa ich funkcje;
- określa zasady obsługi maszyn i urządzeń stosowanych w procesie wytwarzania wyrobów odzieżowych;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- PKZ(AU.ae) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik przemysłu mody:
- analizuje trendy w modzie;
- rozpoznaje grupy docelowe klientów;
- tworzy kompozycje kolorystyczne;
- określa zasady stylizacji ubioru;
- stosuje zasady projektowania kolekcji odzieży;
- wykonuje rysunki wyrobów odzieżowych z zastosowaniem technik komputerowych;
- określa zasady opracowywania dokumentacji techniczno-technologicznej wyrobów odzieżowych;
- określa zasady pracy w krojowni i szwalni;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik przemysłu mody:
- Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych (AU.14)
1. Projektowanie wyrobów odzieżowych Uczeń:
- posługuje się projektami plastycznymi wyrobów odzieżowych;
- wykonuje pomiary krawieckie;
- dobiera materiały odzieżowe, dodatki krawieckie i zdobnicze do asortymentu odzieży;
- stosuje zasady konstrukcji i modelowania form wyrobów odzieżowych;
- wykonuje modelowanie form wyrobów odzieżowych;
- przygotowuje szablony wyrobów odzieżowych;
- projektuje układy szablonów;
- planuje operacje technologiczne związane z wykonywaniem wyrobów odzieżowych;
- dobiera rodzaje ściegów i szwów do określonych operacji technologicznych;
- dobiera sposoby wykończania i uszlachetniania wyrobów odzieżowych.
2. Wykonywanie wyrobów odzieżowych Uczeń:
- posługuje się dokumentacją wyrobów odzieżowych;
- oblicza zużycie materiałów odzieżowych i dodatków krawieckich;
- dokonuje rozkroju materiałów odzieżowych;
- dobiera maszyny i urządzenia do wykonywania określonych wyrobów odzieżowych;
- dobiera oprzyrządowanie maszyn szwalniczych;
- obsługuje maszyny szwalnicze;
- rozpoznaje nieprawidłowości w działaniu mechanizmów maszyn szwalniczych;
- łączy elementy wyrobów odzieżowych;
- wykonuje czynności związane z wykończaniem i uszlachetnianiem wyrobów odzieżowych;
- stosuje obróbkę parowo-cieplną materiałów i wyrobów odzieżowych;
- wykonuje prace związane z przeróbką lub naprawą wyrobów odzieżowych;
- oblicza koszty wykonania wyrobów odzieżowych;
- ocenia jakość wykonanych wyrobów odzieżowych.
- Organizacja procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych (AU.42)
1. Organizowanie procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych Uczeń:
- uwzględnia aktualne trendy mody w procesie projektowania wyrobów odzieżowych;
- sporządza dokumentację wyrobów odzieżowych;
- ocenia jakość materiałów odzieżowych przed rozkrojem;
- przygotowuje układy kroju z wykorzystaniem programów komputerowych;
- dobiera rodzaje warstwowania materiałów odzieżowych;
- organizuje pracę w krojowni;
- planuje proces rozkroju materiałów odzieżowych;
- dobiera metody i techniki rozkroju materiałów odzieżowych;
- dobiera maszyny oraz urządzenia do rozkroju materiałów odzieżowych;
- dobiera techniki klejenia elementów wyrobów odzieżowych;
- dobiera metody zdobienia elementów wyrobów odzieżowych;
- dobiera metody znakowania i kompletowania wykrojów;
- planuje zagospodarowanie odpadów materiałów odzieżowych;
- organizuje pracę w szwalni;
- określa metody i systemy organizacji produkcji wyrobów odzieżowych;
- dobiera maszyny szwalnicze i urządzenia do produkcji wyrobów odzieżowych;
- dobiera maszyny i urządzenia do obróbki parowo-cieplnej;
- organizuje transport wewnętrzny w przedsiębiorstwie;
- nadzoruje etapy wytwarzania wyrobów odzieżowych;
- ocenia jakość gotowych wyrobów odzieżowych;
- dobiera sposoby znakowania, pakowania i przechowywania wyrobów odzieżowych.
2. Organizowanie działań związanych z marketingiem oraz sprzedażą wyrobów odzieżowych Uczeń:
- rozpoznaje potrzeby grup docelowych klientów;
- opracowuje kolekcje wyrobów odzieżowych;
- rozpoznaje instrumenty promocji stosowane na rynku mody;
- dobiera metody promocji kolekcji wyrobów odzieżowych;
- organizuje pokazy kolekcji wyrobów odzieżowych;
- organizuje działania związane z kontraktacją kolekcji wyrobów odzieżowych;
- dobiera metody i kanały dystrybucji wyrobów odzieżowych;
- planuje działania logistyczne związane z dystrybucją wyrobów odzieżowych;
- podejmuje działania z zakresu marketingu mody;
- aranżuje przestrzeń wystawową i sprzedażową salonów odzieżowych;
- opracowuje koncepcje sprzedaży internetowej;
- przestrzega zasad kultury sprzedaży;
- udziela porad w zakresie indywidualnej stylizacji ubioru.