1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik stylista powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- projektowania wyrobów odzieżowych i fryzur;
- prowadzenia analizy kolorystycznej typu urody;
- korygowania niedoskonałości urody i sylwetki;
- dobierania ubioru, dodatków, fryzur i makijażu do sylwetki klienta i okazji;
- opracowania dokumentacji wyrobów odzieżowych;
- dobieranie materiałów i wykonanie modeli
- obsługiwania maszyn i urządzeń stosowanych podczas wytwarzania wyrobów odzieżowych.
2. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik stylista powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię włókienniczą, w której powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
- stanowiska do badań materiałów i wyrobów odzieżowych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: wagę laboratoryjną, mikroskop z oprzyrządowaniem do identyfikacji włókien, lupę tkacką, pralkę laboratoryjną,
ponadto pracownia powinna być wyposażona w: zestawy próbek surowców włókienniczych, wyrobów włókienniczych, materiałów odzieżowych wykonanych różnymi technikami, zestawy dodatków krawieckich, dokumentacje techniczno-technologiczne wyrobów odzieżowych, normy dotyczące klasyfikacji włókien;
- pracownie projektowania i modelowania odzieży, w której powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
- stanowiska projektowania i modelowania form odzieży (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone w: komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, oprogramowanie do wspomagania procesu projektowania i modelowania wyrobów odzieżowych oraz stoły kreślarskie, materiały i przybory kreślarskie, lustro;
- stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, wyposażone w oprogramowanie do wspomagania procesu projektowania i modelowania wyrobów odzieżowych;
ponadto pracownia powinna być wyposażona w: drukarkę umożliwiającą drukowanie w formacie A3 (jedna drukarka na dziesięć stanowisk komputerowych), skaner, projektor multimedialny, damskie, męskie i dziecięce manekiny krawieckie, dodatki krawieckie, próbki materiałów odzieżowych, plansze przedstawiające sylwetki ludzkie, konstrukcje i modelowanie odzieży damskiej, męskiej i dziecięcej, modelowanie konstrukcyjne i wtórne odzieży na figury nietypowe, rysunki techniczne wyrobów odzieżowych, plansze kolorystyki, literaturę zawodową z zakresu modelowania odzieży, standardy konstrukcji oraz tabele wymiarów, żurnale mody i albumy projektów odzieży, filmy dydaktyczne dotyczące promocji mody i dystrybucji wyrobów odzieżowych, plansze i katalogi aranżacji przestrzeni sprzedaży wyrobów odzieżowych, lustro i parawan;
- pracownię technologiczną. wyposażoną w: modele maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle odzieżowym, schematy kinematyczne maszyn szwalniczych, plansze przedstawiające działanie mechanizmów tworzących ścieg oraz powstawanie ściegów w maszynach szwalniczych,· katalogi maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle odzieżowym, katalogi ściegów i szwów maszynowych, normy obowiązujące w przemyśle odzieżowym, dokumentacje techniczno-technologiczne wyrobów odzieżowych, tablice z symbolami graficznymi węzłów technologicznych, tablice znaków informacyjnych dotyczących konserwacji odzieży;
- warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
- stanowiska szycia ręcznego (jedno stanowisko dla sześciu uczniów), wyposażone w: manekiny krawieckie, przybory do szycia ręcznego, nożyczki, dodatki krawieckie,
- stanowiska rozkroju ręcznego (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: stół oraz narzędzia do rozkroju ręcznego (nożyczki, wzorniki, przyciski metalowe),
- stanowiska prasowania (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: stół do prasowania lub deskę do prasowania, żelazko elektryczno-parowe, przybory do prasowania, zaparzaczkę,
- stanowiska montażu wyrobów odzieżowych (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone w maszynę stębnówkę płaską z oprzyrządowaniem,
- stanowiska kontroli jakości i pakowania wyrobów gotowych (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: dokumentacje wyrobów odzieżowych, manekiny krawieckie damskie, męskie i dziecięce, wieszaki, taśmę krawiecką;
ponadto warsztaty szkolne powinny być wyposażone w: maszyny owerlok (jedna maszyna dla trzech uczniów), eksponaty odzieży we fragmentach i w całości oraz wzory węzłów technologicznych, maszyny: dziurkarka odzieżowa i guzikarka, pojemniki do kompletowania wykrojonych elementów, regały, stojaki na wykroje, pojemniki na odpady, instrukcje obsługi maszyn oraz narzędzia do ich regulacji.
- pracownię projektowania i estetyki, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), drukarki, skanery (po jednym urządzeniu na cztery stanowiska komputerowe), pakiet programów biurowych, projektor multimedialny, oprogramowanie do projektowania graficznego i doboru fryzur; środki dydaktyczne z zakresu: kreślarstwa, nauki o konstrukcjach, kształtach i kolorach oraz nauki o fryzurach stosowanych w różnych okresach historycznych;
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach i warsztatach szkolnych oraz w podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze w wymiarze 4 tygodnie (160 godzin).
3. MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru mechanicznego i górniczo-hutniczego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
300 godz. |
AU.14. Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych |
800 godz. |
AU.26. Projektowanie fryzur |
250 godz. |
W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.
4. EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia na które składają się:
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów
- (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy:
- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa "i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
- (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej:
- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
- (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo:
- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
- (KPS). Kompetencje personalne i społeczne:
- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
- (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów:
- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjnousługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(A.ad), PKZ(A.ae) i PKZ (A.n)
- PKZ(A.ad) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: krawiec, technik przemysłu mody, technik stylista:
- rozróżnia rodzaje wyrobów odzieżowych i określa ich przeznaczenie;
- wykonuje rysunki żurnalowe i modelowe wyrobów odzieżowych;
- posługuje się projektami wyrobów odzieżowych;
- wykonuje rysunki techniczne elementów wyrobów odzieżowych;
- rozróżnia surowce włókiennicze oraz określa ich właściwości;
- rozróżnia materiały odzieżowe i dodatki krawieckie oraz określa ich właściwości i zastosowanie;
- charakteryzuje metody badania surowców i wyrobów włókienniczych;
- wykonuje badania organoleptyczne surowców i wyrobów włókienniczych;
- charakteryzuje metody konserwacji materiałów i wyrobów odzieżowych;
- wykonuje pomiary krawieckie zgodnie z obowiązującymi zasadami;
- rozróżnia rodzaje ściegów ręcznych i maszynowych oraz określa ich zastosowanie;
- rozróżnia szwy maszynowe i określa ich zastosowanie;
- rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń stosowanych w procesie wytwarzania odzieży;
- rozróżnia mechanizmy w maszynach i urządzeniach odzieżowych oraz określa ich funkcje;
- określa zasady obsługi maszyn i urządzeń stosowanych w procesie wytwarzania wyrobów odzieżowych;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- PKZ(A.ae) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik przemysłu mody, technik stylista:
- analizuje trendy w modzie;
- rozpoznaje grupy docelowe klientów;
- tworzy kompozycje kolorystyczne;
- określa zasady stylizacji ubioru;
- stosuje zasady projektowania kolekcji odzieży;
- wykonuje rysunki wyrobów odzieżowych z zastosowaniem technik komputerowych;
- określa zasady opracowywania dokumentacji techniczno-technologicznej wyrobów odzieżowych;
- określa zasady pracy w krojowni i szwalni;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- PKZ(A.n) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik usług fryzjerskich, technik stylista:
- charakteryzuje style fryzur minionych epok;
- charakteryzuje współczesne style i rodzaje fryzur;
- przestrzega zasad projektowania fryzur;
- charakteryzuje palety kolorystyczne stosowane we fryzjerstwie;
- posługuje się dokumentacją techniczną;
- sporządza kalkulacje kosztów świadczonych usług;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik stylista:
- Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych (AU.14)
1. Projektowanie wyrobów odzieżowych Uczeń:
- posługuje się projektami plastycznymi wyrobów odzieżowych;
- wykonuje pomiary krawieckie;
- dobiera materiały odzieżowe, dodatki krawieckie i zdobnicze do asortymentu odzieży;
- stosuje zasady konstrukcji i modelowania form wyrobów odzieżowych;
- wykonuje modelowanie form wyrobów odzieżowych;
- przygotowuje szablony wyrobów odzieżowych;
- projektuje układy szablonów;
- planuje operacje technologiczne związane z wykonywaniem wyrobów odzieżowych;
- dobiera rodzaje ściegów i szwów do określonych operacji technologicznych;
- dobiera sposoby wykończania i uszlachetniania wyrobów odzieżowych.
2. Wykonywanie wyrobów odzieżowych Uczeń:
- posługuje się dokumentacją wyrobów odzieżowych;
- oblicza zużycie materiałów odzieżowych i dodatków krawieckich;
- dokonuje rozkroju materiałów odzieżowych;
- dobiera maszyny i urządzenia do wykonywania określonych wyrobów odzieżowych;
- dobiera oprzyrządowanie maszyn szwalniczych;
- obsługuje maszyny szwalnicze;
- rozpoznaje nieprawidłowości w działaniu mechanizmów maszyn szwalniczych;
- łączy elementy wyrobów odzieżowych;
- wykonuje czynności związane z wykończaniem i uszlachetnianiem wyrobów odzieżowych;
- stosuje obróbkę parowo-cieplną materiałów i wyrobów odzieżowych;
- wykonuje prace związane z przeróbką lub naprawą wyrobów odzieżowych;
- oblicza koszty wykonania wyrobów odzieżowych;
- ocenia jakość wykonanych wyrobów odzieżowych.
- Projektowanie fryzur (AU.26)
1. Wykonywanie projektów fryzur Uczeń:
- dokonuje analizy wyglądu klienta;
- prowadzi rozmowę konsultacyjną z klientem;
- udziela klientowi porad w zakresie doboru formy i koloru fryzury;
- projektuje zestawienia kolorystyczne we fryzurze;
- dobiera proporcje poszczególnych elementów fryzury do kształtu twarzy;
- szkicuje fryzury z zachowaniem proporcji sylwetki i światłocienia;
- stosuje specjalistyczne programy komputerowe do projektowania fryzur;
- projektuje różne rodzaje fryzur;
- dobiera dodatki fryzjerskie.
2. Stylizacja fryzur z wykorzystaniem technik wizualizacji Uczeń:
- wykonuje rysunki fryzur z zastosowaniem różnych technik rysowania;
- wykonuje rysunki instruktażowe fryzur;
- przestrzega zasad skalowania fryzury i jej fragmentów;
- dobiera styl fryzury z wykorzystaniem programów komputerowych;
- projektuje fryzury damskie i męskie;
- prezentuje projekty fryzur z wykorzystaniem technik multimedialnych;
- sporządza portfolio projektów fryzur;
- planuje działania marketingowe.