konto

Technik teleinformatyk

Rozwiń Kryteria Wyszukiwania
Sortuj:
Lista profili

Technik teleinformatyk

1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik teleinformatyk powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych: 

  • instalowania, uruchamiania i utrzymania terminali i sieci dostępowych;
  • wykonywania i utrzymania sieci komputerowych;
  • montowania i eksploatacji cyfrowych systemów transmisji danych;
  • instalowania i eksploatacji systemów głosowej transmisji danych;
  • administrowania sieciami i systemami teleinformatycznymi.

2. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik teleinformatyk powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne: 

  • pracownię elektrotechniki i elektroniki, wyposażoną w: stanowiska pomiarowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), zasilane napięciem 230/400 V prądu przemiennego, zabezpieczone ochroną przeciwporażeniową, wyposażone w wyłączniki awaryjne oraz wyłącznik awaryjny centralny; zasilacze stabilizowane napięcia stałego; autotransformatory; generatory funkcyjne; przyrządy pomiarowe; zestawy elementów elektrycznych i elektronicznych; makiety z układami elektronicznymi do badania: wzmacniaczy, generatorów napięć sinusoidalnych i impulsowych, stabilizatorów, filtrów, układów modulacji, komparatorów, dyskryminatorów; stanowiska dla uczniów do obróbki ręcznej metali i tworzyw sztucznych oraz do montażu układów elektrycznych i elektronicznych, katalogi elementów elektrycznych i elektronicznych;
  • pracownię sieciowych systemów operacyjnych, wyposażoną w stanowiska komputerowe dla uczniów - serwer ze sprzętowym wspomaganiem wirtualizacji i stację roboczą (jedno stanowisko dla jednego ucznia), dodatkowe elementy komputera umożliwiające jego rozbudowę i rekonfigurację, stół monterski z matą i opaską antystatyczną, zestaw narzędzi monterskich, różne systemy operacyjne, stacji roboczej, serwerowe systemy operacyjne, oprogramowanie narzędziowe diagnostyczne i zabezpieczające, oprogramowanie do wirtualizacji, przełącznik programowalny, ruter z Wi-Fi, bezprzewodową kartę sieciową, patchcordy, drukarkę lub kserokopiarkę z wbudowaną kartą sieciową, projektor multimedialny, pracownia podłączona do sieci lokalnej z dostępem do Internetu z możliwością separacji portów do stanowisk dydaktycznych;
  • pracownię sieci komputerowych, wyposażoną w: stanowiska komputerowe dla uczniów z procesorami umożliwiającymi wirtualizacje (jedno stanowisko dla jednego ucznia); drukarkę laserową lub kserokopiarkę, z możliwością pracy jako serwer wydruku; szafę dystrybucyjną 19” lub stelaż teleinformatyczny 19” (RACK), serwer; zasilacz awaryjny z zarządzaniem, proste i programowalne przełączniki, rutery, oprogramowanie typu zapora sieciowa (firewall) z obsługą wirtualnych sieci prywatnych; punkt dostępu do lokalnej sieci bezprzewodowej z różnego typu antenami zewnętrznymi i portem zasilania przez Ethernet; telefon internetowy; tester okablowania; reflektometr w dziedzinie czasu (TDR) do pomiarów linii miedzianych; oprogramowanie do monitorowania pracy sieci, zestaw narzędzi monterskich; podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu;
  • pracownię urządzeń i sieci teleinformatycznych, wyposażoną w: sieć strukturalną, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), połączone w niezależną sieć lokalną wraz z serwerem, oprogramowanie systemowe i sieciowe, punkty dostępu do sieci bezprzewodowej, sieć światłowodową; urządzenia zasilające i zabezpieczające urządzenia teletransmisyjne, oprogramowanie narzędziowe, diagnostyczne i zabezpieczające; drukarkę laserową lub kserokopiarkę z możliwością pracy jako serwer wydruku; stanowisko telefonii komputerowej, wyposażoną w centralę telefoniczną umożliwiającą przesyłanie dźwięków mowy za pomocą łączy internetowych (VoIP) oraz telefony, bramkę umożliwiającą przesyłanie dźwięków mowy kodowanych z analogowego aparatu telefonicznego do transmisji przez łącza komputerowe (VoIP), przełącznik zarządzany z obsługą lokalnych sieci wirtualnych i portami zasilania przez Ethernet; koncentrator wszystkich technologii cyfrowych linii abonenckich - sieci komputerowych łączących komputery (xDSL- DSLAM) z funkcją serwera obsługującego protokół partnerstwo publiczno-prywatne (PPP); ruter z modemem, z portem Ethernet i obsługą protokołu partnerstwo publiczno-prywatne (PPP), koncentrator pasywnej sieci optycznej min. 2,5Gb/s (OLT xPON), terminale pasywnej sieci optycznej min. 1,25 Gb/s (ONU xPON), splitery optyczne do rozdzielania sygnału optycznego o różnym stopniu podziały np.: 1x2, 1x4, 1x8 (PLC), oprzyrządowanie do badania transmisji, stół monterski z matą i opaską antystatyczną; zestaw narzędzi monterskich; zestaw do montażu złącz światłowodowych, spawarkę światłowodową; reflektometr w dziedzinie czasu do pomiarów włókien światłowodowych (OTDR) z funkcją pomiaru pasywnej sieci optycznej (PON), referencyjne źródło światła oraz miernik mocy optycznej, latarkę inspekcyjną do badania uszkodzeń torów światłowodowych, podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz w podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin). 

3. MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno- elektronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów 400 godz.
EE.10 Montaż, uruchamianie oraz utrzymanie urządzeń i sieci teleinformatycznych 650 godz. 
EE.11 Administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi i sieciami komputerowymi 300 godz.

W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie. 

4. EFEKTY KSZTAŁCENIA 

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia na które składają się:

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów 

  • (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy:
    • rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    • rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    • określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    • przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    • określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    • określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    • organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    • stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    • udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
  • (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej:
    • stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    • stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    • stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    • rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    • analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    • inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    • przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    • prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    • obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    • planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    • planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań;
    • stosuje zasady normalizacji;
    • optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej. 
  • (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo:
    • posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    • interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    • analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    • formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    • korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
  • (KPS). Kompetencje personalne i społeczne:
    • przestrzega zasad kultury i etyki;
    • jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    • potrafi planować działania i zarządzać czasem;
    • przewiduje skutki podejmowanych działań;
    • ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
    • jest otwarty na zmiany;
    • stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
    • aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    • przestrzega tajemnicy zawodowej;
    • negocjuje warunki porozumień;
    • jest komunikatywny;
    • stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
    • współpracuje w zespole.
  • (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów:
    • planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    • dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    • kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    • monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    • wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    • stosuje metody motywacji do pracy;
    • komunikuje się ze współpracownikami.

Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ (EE.g), PKZ(EE.b) i PKZ(EE.i) 

  • PKZ(EE.g)Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, elektronik, elektromechanik, elektryk, technik telekomunikacji, technik teleinformatyk, technik elektronik, technik elektryk, technik elektroniki i informatyki medycznej, technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej:
    • posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki;
    • opisuje zjawiska związane z prądem stałym i zmiennym;
    • interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem stałym i zmiennym;
    • stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
    • rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne;
    • sporządza schematy układów elektrycznych i elektronicznych;
    • rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych ielektronicznych;
    • posługuje się rysunkiem technicznym podczas prac montażowych i instalacyjnych;
    • dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe oraz wykonuje prace z zakresu montażu mechanicznego elementów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
    • wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej;
    • określa funkcje elementów i układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej;
    • wykonuje połączenia elementów i układów elektrycznych orazelektronicznych na podstawie schematów ideowych i montażowych;
    • dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektrycznych i elektronicznych;
    • wykonuje pomiary wielkości elementów i układów elektrycznych i elektronicznych;
    • przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel;
    • posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi oraz przestrzega norm w tym zakresie;
    • stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  • PKZ(EE.b)Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik informatyk, technik tyfloinformatyk, technik teleinformatyk, technik telekomunikacji:
    • rozpoznaje symbole graficzne i oznaczenia podzespołów systemu komputerowego;
    • dobiera elementy i konfiguracje systemu komputerowego;
    • dobiera oprogramowanie użytkowe do realizacji określonych zadań;
    • stosuje zabezpieczenia sprzętu komputerowego i systemu operacyjnego;
    • rozróżnia i interpretuje parametry sprzętu komputerowego;
    • charakteryzuje informatyczne systemy komputerowe;
    • określa funkcje systemu operacyjnego;
    • posługuje się terminologią dotyczącą sieci komputerowych;
    • charakteryzuje urządzenia sieciowe;
    • charakteryzuje rodzaje oprogramowania;
    • korzysta z publikacji elektronicznych;
    • przestrzega zasad zarządzania projektem w trakcie organizacji i planowania pracy;
    • stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  • PKZ(EE.i)Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik elektronik, technik elektryk, technik telekomunikacji, technik teleinformatyk, technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej:
    • wykonuje operacje matematyczne na liczbach zespolonych;
    • charakteryzuje parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
    • dobiera elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne do określonych warunków eksploatacyjnych;
    • określa wpływ parametrów poszczególnych elementów i podzespołów na pracę układów elektrycznych i elektronicznych;
    • dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektrycznych i elektronicznych;
    • przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów;
    • wyznacza wielkości charakteryzujące przebiegi sinusoidalne typu y = A sin(wt+9);
    • sporządza wykresy w skali logarytmicznej;
    • dokonuje analizy pracy układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie schematów oraz wyników pomiarów;
    • sporządza dokumentację z wykonywanych prac;
    • stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik teleinformatyk:

  • Montaż, uruchamianie oraz utrzymanie urządzeń i sieci teleinformatycznych (EE.10)
  • 1. Instalowanie, uruchamianie i utrzymanie systemów komputerowych Uczeń:

    • charakteryzuje proces uruchamiania komputera oraz konfiguruje podstawowy system wejścia-wyjścia (BIOS) oraz interfejs pomiędzy systemem operacyjnym a oprogramowaniem wbudowanym w urządzenie (UEFI);
    • instaluje, konfiguruje oraz aktualizuje systemy operacyjne i aplikacje na stacjach roboczych;
    • instaluje i aktualizuje sterowniki urządzeń peryferyjnych;
    • opisuje i analizuje klasy adresów logicznej adresacji hostów w Internecie (IP) i konfiguruje interfejsy sieciowe;
    • tworzy i instaluje proste programy wsadowe;
    • dobiera zabezpieczenia systemów operacyjnych;
    • stosuje narzędzia informatyczne do gromadzenia, porządkowania i prezentacji danych;
    • wykonuje kopie bezpieczeństwa danych;
    • zabezpiecza systemy komputerowe przed oprogramowaniem złośliwym, niekontrolowanym przepływem informacji oraz utratą danych.

    2. Konfigurowanie teleinformatycznych urządzeń sieciowych Uczeń:

    • uruchamia i konfiguruje przełączniki sieci komputerowych;
    • konfiguruje wirtualne sieci lokalne (VLAN) w sieciach komputerowych;
    • konfiguruje routery i urządzenia zabezpieczające typu zapora sieciowa;
    • konfiguruje urządzenia dostępu do bezprzewodowej lokalnej sieci komputerowej;
    • konfiguruje urządzenia telefonii internetowej (VoIP) umożliwiające transmisje głosu przez sieci komputerowe;
    • dokonuje analizy protokołów sieciowych, wykorzystując interaktywne aplikacje czasu rzeczywistego;
    • definiuje i konfiguruje usługi teleinformatyczne w obrębie sieci lokalnej;
    • przestrzega zasad udostępniania i ochrony zasobów sieciowych w sieciach lokalnych;
    • charakteryzuje algorytmy oraz protokoły routingu;
    • konfiguruje routing statyczny i dynamiczny dla otwartych protokołów bram wewnętrznych (RIP) i trasowania typu stanu łącza (OSPF);
    • instaluje urządzenia zasilające i zabezpieczające urządzenia teleinformatyczne.

    3. Uruchamianie i utrzymanie urządzeń dostępowych systemów transmisyjnych Uczeń:

    • wyjaśnia zjawiska związane z przesyłaniem sygnałów;
    • rozpoznaje parametry jednostkowe linii długiej;
    • rozpoznaje i opisuje metody kodowania transmisyjnego i zabezpieczającego oraz techniki modulacji;
    • wyjaśnia zasadę działania przetworników A/C i C/A;
    • rozróżnia rodzaje przetworników i określa ich zastosowania;
    • rozróżnia rodzaje sygnałów na podstawie opisu, przebiegów czasowych i wyników pomiarów;
    • dobiera urządzenia i parametry konfiguracyjne dostępowych systemów transmisyjnych w zależności od specyfikacji zastosowania;
    • uruchamia i konfiguruje modemy dostępowe;
    • posługuje się terminologią dotyczącą instalacji, uruchamiania oraz utrzymania urządzeń dostępowych systemów transmisyjnych;
    • wyjaśnia zasadę działania urządzeń dostępowych systemów transmisyjnych na podstawie ich schematów;
    • instaluje urządzenia zasilające i zabezpieczające urządzenia dostępowe systemów transmisyjnych;
    • montuje i demontuje podzespoły i urządzenia transmisyjne;
    • uruchamia urządzenia i systemy transmisyjne;
    • dokonuje analizy parametrów łącza transmisji danych;
    • wykonuje pomiary i testy urządzeń dostępowych systemów transmisyjnych oraz interpretuje wyniki pomiarów;
    • sprawdza i interpretuje alarmy w urządzeniach transmisyjnych;
    • analizuje działanie urządzeń dostępowych systemów transmisyjnych na podstawie wyników testów i pomiarów.

    4. Montowanie i eksploatowanie systemów transmisyjnych Uczeń:

    • klasyfikuje oraz charakteryzuje budowę i parametry mediów transmisyjnych;
    • rozpoznaje elementy osprzętu światłowodowego na podstawie wyglądu, parametrów katalogowych oraz symboli graficznych;
    • dobiera narzędzia i urządzenia do montażu okablowania strukturalnego;
    • montuje okablowanie strukturalne;
    • montuje złącza kablowe, przełącznice i elementy okablowania urządzeń teleinformatycznych;
    • wykonuje pomiary okablowania strukturalnego;
    • dokonuje analizy parametrów łącza transmisji danych;
    • dobiera przyrządy i metody pomiaru parametrów transmisyjnych światłowodów;
    • mierzy parametry światłowodów metodą transmisyjną oraz metodą rozproszenia wstecznego;
    • ocenia poprawność uzyskanych wyników pomiarów na podstawie norm technicznych;
    •  charakteryzuje parametry anten;
    • montuje i uruchamia instalacje antenowe;
    • charakteryzuje techniki zwielokrotniania w teletransmisyjnych systemach cyfrowych;
    • rozróżnia synchroniczne systemy cyfrowe hierarchii europejskiej i amerykańskiej na podstawie opisów i oznaczeń;
    • oblicza przepływności podstawowych struktur synchronicznych systemów cyfrowych;
    • charakteryzuje techniki synchronizacji w systemach cyfrowych;
    • rozróżnia rodzaje sieci optycznych na podstawie opisu i schematów blokowych;
    • rozpoznaje konfiguracje i topologie sieci optycznych;
    • charakteryzuje struktury sieci teleinformatycznej z komutacją w warstwie optycznej;
    • instaluje urządzenia zasilające i zabezpieczające urządzenia teletransmisyjne;
    • lokalizuje uszkodzenia w traktach transmisyjnych.

    5. Instalowanie, uruchamianie i utrzymanie głosowych urządzeń abonenckich Uczeń:

    • określa podstawowe funkcje serwerów telekomunikacyjnych;
    • określa funkcje podstawowych bloków funkcjonalnych serwerów telekomunikacyjnych;
    • dobiera i identyfikuje parametry urządzeń abonenckich;
    • rozpoznaje sygnały w łączu abonenckim;
    • wykonuje pomiary łącza abonenckiego;
    • rozróżnia technologie sieciowe z komutacją pakietów i komórek;
    • uruchamia serwery telekomunikacyjne i administruje nimi;
    • instaluje i konfiguruje aparaty telefoniczne;
    • instaluje urządzenia zasilające i zabezpieczające urządzenia abonenckie;
    • ocenia jakość działania cyfrowych urządzeń abonenckich na podstawie wyników testów;
    • określa rodzaje i typy protokołów do zestawiania połączeń głosowych;
    • charakteryzuje procesy zestawiania i rozłączania połączeń głosowych w sieciach stacjonarnych i mobilnych;
    • wykonuje i uruchamia telefoniczne sieci abonenckie;
    • dodaje abonentów do cyfrowej sieci telekomunikacyjnej;
    • charakteryzuje usługi oferowane w cyfrowych sieciach telekomunikacyjnych;
    • dodaje i usuwa usługi dla nowych użytkowników i modyfikuje funkcjonujące usługi;
    • dokonuje analizy raportów ruchowych;
    • lokalizuje i wymienia uszkodzone podzespoły cyfrowej centrali telefonicznej na podstawie alarmów i wyników testu;
    • lokalizuje i usuwa uszkodzenia w liniach abonenckich na podstawie pomiarów i wyników testów. 
  • Administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi i sieciami komputerowymi (EE.11)
  • 1. Wykonanie lokalnej sieci komputerowej na podstawie projektu Uczeń:

    • planuje adresację logiczną w oparciu o podstawowy protokół internetowy (IP);
    • rozpoznaje topologie lokalnych sieci komputerowych;
    • rozpoznaje i stosuje normy dotyczące okablowania strukturalnego;
    • rozpoznaje protokoły sieci lokalnych i protokoły dostępu do sieci rozległej;
    • rozpoznaje urządzenia sieciowe na podstawie opisu, symboli graficznych i wyglądu;
    • monitoruje pracę urządzeń lokalnych sieci komputerowych;
    • dobiera medium transmisyjne do budowy lokalnej sieci komputerowej;
    • interpretuje projekt lokalnej sieci komputerowej;
    • dobiera elementy komputerowej sieci strukturalnej, urządzenia i oprogramowanie sieciowe;
    • sporządza kosztorys sieci komputerowej na podstawie opracowanego projektu;
    • wykonuje pomiary i testy sieci logicznej;
    • przygotowuje materiały do dokumentacji powykonawczej lokalnej sieci komputerowej.

    2. Administrowanie sieciami komputerowymi Uczeń:

    • dobiera i stosuje narzędzia diagnostyczne;
    • tworzy wirtualne sieci prywatne (VPN) za pomocą połączeń internetowych;
    • określa funkcje programów monitorujących i zabezpieczających pracę systemu komputerowego oraz jego poszczególnych elementów;
    • dobiera i konfiguruje adresację podstawowych protokołów stosowanych w Internecie (IP);
    • charakteryzuje parametry oraz określa funkcje i zastosowanie routerów;
    • konfiguruje interfejsy routera w obrębie adresacji w Internecie (IP), list kontroli dostępu, mechanizmów jakości usług w sieci opartej o podstawowy protokół transmisji w Internecie (IP);
    • konfiguruje i określa funkcje oraz budowę zarządcy i agenta protokołu zarządzania siecią (SNMP);
    • monitoruje ruch w sieci teleinformatycznej i zapobiega jej przeciążeniom;
    • modernizuje lokalną sieć komputerową;
    • określa rodzaje awarii lub wadliwego działania lokalnej sieci komputerowej;
    • monitoruje działanie sieci teleinformatycznych za pomocą standardowych testów.

    3. Administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi Uczeń:

    • określa funkcje komputerowego systemu sieciowego;
    • określa sposoby licencjonowania oprogramowania komputerowego;
    • instaluje sieciowe systemy operacyjne;
    • modernizuje i rekonfiguruje serwery;
    • sporządza wykaz zainstalowanego oprogramowania komputerowego, zarządza licencjami;
    • modernizuje i rekonfiguruje systemy komputerowe;
    • konfiguruje interfejsy sieciowe;
    • wyjaśnia zasady działania protokołów sieci komputerowej;
    • zarządza kontami użytkowników i grup;
    • konfiguruje profile użytkowników i zasady grup;
    • udostępnia zasoby sieci komputerowej;
    • przestrzega zasad udostępniania i ochrony zasobów sieciowych;
    • charakteryzuje i konfiguruje usługi i role serwerowe;
    • konfiguruje usługi zdalnego dostępu do serwerów;
    • konfiguruje usługi katalogowe;
    • zarządza centralnie stacjami roboczymi;
    • rozpoznaje protokoły aplikacyjne;
    • monitoruje działania użytkowników sieci komputerowej;
    • wyjaśnia zasady działania usług wirtualizacyjnych;
    • instaluje systemy i oprogramowanie do wirtualizacji;
    • instaluje i konfiguruje systemy operacyjne na maszynie wirtualnej;
    • lokalizuje i usuwa uszkodzenia sieciowych systemów operacyjnych na podstawie opisu lub diagnozy;
    • zabezpiecza sieciowe systemy operacyjne przed zawirusowaniem, niekontrolowanym przepływem informacji oraz utratą danych. 
Podobne zawody: