konto

Technik rachunkowości

Rozwiń Kryteria Wyszukiwania
Sortuj:
Lista promowanych profili
Lista profili

Technik rachunkowości

1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE 

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik rachunkowości powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  • prowadzenia rachunkowości;
  • rozliczania danin publicznych;
  • rozliczania wynagrodzeń;
  • rozliczania składek pobieranych przez ZUS;
  • prowadzenia analizy finansowej.

2. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik rachunkowości powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne: 

  • pracownię rachunkowości, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela, z drukarką sieciową, ze skanerem i z projektorem multimedialnym oraz stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery połączone w sieć z dostępem do Internetu i z podłączeniem do drukarki sieciowej, pakiet programów biurowych, pakiety programów do wspomagania operacji finansowo-księgowych, kadrowo-płacowych, obsługi sprzedaży i gospodarki magazynowej, prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, obliczania podatków, sporządzania sprawozdań statystycznych, obsługi zobowiązań wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz inne programy aktualnie stosowane w pracy technika rachunkowości, druki formularzy stosowanych w prowadzeniu działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej, w tym dotyczące zatrudnienia i płac, formularze dokumentów księgowych oraz sprawozdań statystycznych, formularze jednostkowego sprawozdania finansowego, zestaw przepisów prawa dotyczących rachunkowości w formie drukowanej lub elektronicznej, wzorcowy plan kont, podręczniki, literaturę zawodową, słowniki i encyklopedie ekonomiczne, prawne oraz dotyczące rachunkowości;
  • pracownię techniki biurowej, wyposażoną w:stanowisko komputerowe dla nauczyciela, z drukarką sieciową, ze skanerem i z projektorem multimedialnym oraz stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery połączone w sieć z dostępem do Internetu i z podłączeniem do drukarki sieciowej, pakiet programów biurowych, programy specjalistyczne do obsługi sekretariatu; urządzenia techniki biurowej, w szczególności, takie jak: telefony z automatyczną sekretarką i faksem, skaner, kserokopiarka, niszczarka, bindownica, urządzenia techniki korespondencyjnej do otwierania kopert, składania pism, kopertowania, frankowania, instrukcje obsługi urządzeń, materiały i środki biurowe, druki formularzy stosowanych w prowadzeniu działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej, w tym dotyczące zatrudnienia, płac i podatków, zestaw przepisów prawa dotyczących prowadzenia działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej w formie drukowanej lub elektronicznej, jednolity rzeczowy wykaz akt i instrukcje kancelaryjne, podręczniki, słowniki i encyklopedie ekonomiczne, prawne oraz dotyczące rachunkowości, słowniki języka polskiego oraz języków obcych, których nauczanie jest prowadzone w szkole.

Kształcenie praktyczne może się odbywać w podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).

3. MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudową do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów 280 godz.
AU.36 Prowadzenie rachunkowości 520 godz
AU.65 Rozliczanie wynagrodzeń i danin publicznych  550 godz.

W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie

4. MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI W RAMACH OBSZARU KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik rachunkowości po potwierdzeniu kwalifikacji AU.65 Rozliczanie wynagrodzeń i danin publicznych może uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik ekonomista po potwierdzeniu kwalifikacji AU.35 Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji.

5. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia na które składają się: 

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów

  • (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy:
    • rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    • rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    • określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    • przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    • określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    • określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    • organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    • stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    • udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
  • (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej:
    • stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    • stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    • stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    • rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    • analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    • inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    • przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    • prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    • obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    • planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    • planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań;
    • stosuje zasady normalizacji;
    • optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
  • (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo:
    • posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    • interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    • analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    • formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    • korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
  • (KPS). Kompetencje personalne i społeczne:
    • przestrzega zasad kultury i etyki;
    • jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    • potrafi planować działania i zarządzać czasem;
    • przewiduje skutki podejmowanych działań;
    • ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
    • jest otwarty na zmiany;
    • stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
    • aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    • przestrzega tajemnicy zawodowej;
    • negocjuje warunki porozumień;
    • jest komunikatywny;
    • stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
    • współpracuje w zespole.
  • (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów:
    • planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    • dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    • kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    • monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    • wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    • stosuje metody motywacji do pracy;
    • komunikuje się ze współpracownikami.

Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.m)

  • PKZ(AU.m) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik spedytor, technik logistyk, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik administracji, technik handlowiec, technik księgarstwa:
    • posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
    • korzysta z programów komputerowych w pracy biurowej;
    • przygotowuje standardowe formy korespondencji służbowej;
    • wykonuje prace związane z przygotowaniem spotkań służbowych;
    • stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
    • obsługuje sprzęt i urządzenia techniki biurowej;
    • przechowuje dokumenty;
    • dokonuje selekcji danych statystycznych pod kątem ich przydatności analitycznej i decyzyjnej;
    • rozróżnia rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność;
    • gromadzi informacje o badanej zbiorowości;
    • rozróżnia, oblicza i interpretuje podstawowe miary statystyczne;
    • przeprowadza analizę statystyczną badanego zjawiska;
    • opracowuje i prezentuje dane statystyczne i wyniki badań;
    • stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik ekonomista:

  • Prowadzenie rachunkowości (AU.36)
  • 1. Dokumentowanie i ewidencjonowanie operacji gospodarczych Uczeń:

    • sporządza i kontroluje dowody księgowe oraz kwalifikuje je do księgowania;
    • interpretuje zdarzenia gospodarcze dokumentowane dowodami księgowymi;
    • przestrzega zasad przechowywania dowodów księgowych;
    • klasyfikuje aktywa i pasywa;
    • wycenia aktywa i pasywa w ciągu roku obrotowego i na dzień bilansowy;
    • identyfikuje kategorie wynikowe;
    • przestrzega zasad i stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia rachunkowości;
    • przestrzega zasad funkcjonowania kont księgowych;
    • otwiera i zamyka księgi rachunkowe;
    • ewidencjonuje operacje bilansowe i wynikowe na kontach syntetycznych i analitycznych w różnych jednostkach;
    • rozlicza koszty działalności organizacji;
    • planuje amortyzację środków trwałych i dokonuje odpisów amortyzacyjnych;
    • rozróżnia i stosuje metody kalkulacji kosztów;
    • ustala wynik finansowy metodą statystyczną i metodą księgową;
    • poprawia błędy w dowodach księgowych i księgach rachunkowych;
    • sporządza zestawienie obrotów i sald;
    • stosuje różne formy rozliczeń pieniężnych;
    • stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe.

    2. Prowadzenie i rozliczanie inwentaryzacji Uczeń:

    • rozróżnia rodzaje, etapy i zasady inwentaryzacji;
    • przeprowadza inwentaryzację różnymi metodami;
    • ustala i interpretuje różnice inwentaryzacyjne;
    • rozlicza różnice inwentaryzacyjne;
    • sporządza dokumentację przebiegu inwentaryzacji.

    3. Sporządzanie sprawozdania finansowego i przeprowadzanie analizy finansowej Uczeń:

    • sporządza jednostkowe sprawozdanie finansowe;
    • identyfikuje przedmiot, zadania i metody analizy finansowej;
    • dobiera i interpretuje wskaźniki analizy finansowej;
    • oblicza wskaźniki analizy finansowej;
    • ocenia sytuację majątkową i finansową organizacji. 
  • Rozliczanie wynagrodzeń i danin publicznych (AU.65)
  • 1. Rozliczanie wynagrodzeń Uczeń:

    • sporządza dokumentację pracowniczą;
    • rozróżnia i sporządza umowy cywilnoprawne;
    • oblicza wynagrodzenia pracowników według różnych systemów wynagradzania;
    • rozróżnia elementy składowe listy płac;
    • sporządza listę płac;
    • rozlicza wynagrodzenia z tytułu umów cywilnoprawnych;
    • stosuje przepisy prawa dotyczące ubezpieczeń społecznych;
    • oblicza składki na ubezpieczenia społeczne;
    • ustala uprawnienia do zasiłku chorobowego i oblicza jego wysokość;
    • oblicza wysokość świadczeń wypłacanych przez płatnika w imieniu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
    • stosuje przepisy prawa dotyczące ubezpieczenia zdrowotnego;
    • oblicza składki na ubezpieczenie zdrowotne;
    • oblicza wysokość odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych;
    • stosuje oprogramowanie kadrowo-płacowe.

    2. Rozliczanie podatków i innych danin publicznych Uczeń:

    • posługuje się terminologią z zakresu finansów publicznych;
    • stosuje przepisy prawa podatkowego;
    • klasyfikuje podatki;
    • rozpoznaje elementy konstrukcji podatków i opłat;
    • rozlicza podatek VAT;
    • rozlicza podatek akcyzowy;
    • rozlicza podatki dochodowe z uwzględnieniem umów (konwencji) o unikaniu podwójnego opodatkowania;
    • przestrzega zasad określania i rozliczania innych danin publicznych;
    • prowadzi ewidencje podatkowe;
    • sporządza deklaracje podatkowe;
    • przestrzega zasad przechowywania dokumentacji podatkowej;
    • stosuje oprogramowanie do sporządzania rozliczeń podatkowych.

    3. Sporządzanie dokumentów dotyczących rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych Uczeń:

    • sporządza dokumenty rejestracji płatnika składek i osób ubezpieczonych;
    • rozróżnia składki na ubezpieczenia społeczne;
    • sporządza dokumenty rozliczeniowe;
    • sporządza dokumentację będącą podstawą do wypłaty zasiłków przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
    • ustala składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
    • posługuje się programem do sporządzania dokumentów rozliczeniowych z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. 
Podobne zawody: