konto

Operator obrabiarek skrawających

Rozwiń Kryteria Wyszukiwania
Sortuj:
Lista profili

Operator obrabiarek skrawających

1.CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwentszkołykształcącej wzawodzie operatorobrabiarekskrawającychpowinienbyćprzygotowanydo wykonywanianastępującychzadańzawodowych:

  • przygotowywania obrabiarek skrawających konwencjonalnych i sterowanych numerycznie doplanowanej obróbki;
  • wykonywania obróbki na konwencjonalnych obrabiarkach skrawających zgodnie zwymaganiami dokumentacji technologicznej;
  • wykonywania programu obróbki technologicznej na obrabiarkach sterowanych numerycznie zgodnie z wymaganiami dokumentacji technologicznej.

2. WARUNKIREALIZACJIKSZTAŁCENIAWZAWODZIE

Szkołapodejmującakształceniew zawodzieoperator obrabiarekskrawającychpowinnaposiadaćnastępującepomieszczeniadydaktyczne:

  • pracownię rysunku technicznego, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela, z drukarką ze skanerem oraz z projektorem multimedialnym, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, pakiet programów biurowych, program do wykonywania rysunku technicznego, pomoce dydaktyczne do kształtowania wyobraźni przestrzennej, normy dotyczące zasad wykonywania rysunku technicznego maszynowego;
  • pracownię technologii mechanicznej, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z drukarką, ze skanerem oraz z projektorem multimedialnym; tokarkę i frezarkę stołową, stół warsztatowy z imadłem, modele mechanizmów i zespołów obrabiarek, narzędzia i urządzenia do montażu, przyrządy wykonywania do pomiarów długości i kąta części maszyn, narzędzia i przyrządy traserskie, narzędzia do obróbki maszynowej skrawaniem, narzędzia do obróbki ręcznej skrawaniem, normy dotyczące obróbki skrawaniem, dokumentacje techniczne obrabiarek, przykładowe dokumentacje technologiczne;
  • pracownię programowania obrabiarek sterowanych numerycznie, wyposażoną w:stanowisko komputerowe dla nauczyciela z drukarką, z ploterem i ze skanerem oraz zprojektorem multimedialnym, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), tokarkę z układem sterowania, frezarkę z układem sterowania lubcentrum obróbkowe, symulator do nauki programowania, oprogramowanie dosymulacji pracy obrabiarek sterowanych w systemie CAD/CAM (Computer Aided Design/Computer Aided Manufacturing) wraz z postprocesorami na obrabiarki, uchwyty iprzyrządy obróbkowe, oprawki narzędziowe, narzędzia do obróbki skrawaniem, narzędzia i przyrządy pomiarowe, sondy do pomiaru narzędzi, narzędzia obsługowe, dokumentacje techniczne obrabiarek skrawających, katalogi uchwytów i przyrządów, oprawek narzędziowych, narzędzi skrawających, normy dotyczące obróbki skrawaniem;
  • warsztaty szkolne, wyposażone w: skrawające obrabiarki konwencjonalne (tokarki uniwersalne, frezarki uniwersalne), szlifierki do płaszczyzn, wałków iotworów, szlifierki ostrzałki, frezarkę do uzębień, strugarkę wzdłużną, wiertarkę promieniową, dłutownicę, uchwyty i przyrządy obróbkowe, narzędzia do obróbki skrawaniem, przyrządy pomiarowe, narzędzia obsługowe, katalogi: narzędzi skrawających, przyrządów i uchwytów oraz oprawek narzędziowych, przykładowe dokumentacje techniczne obrabiarek, normy dotyczące obróbki skrawaniem, środki ochrony indywidualnej.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach i warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.

3. MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru mechanicznego i górniczo-hutniczego, stanowiące podbudowę dokształcenia w zawodzie lub grupie zawodów 400 godz.
MG.19 Użytkowanie obrabiarek skrawających 650 godz.

W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

4. MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI W RAMACH OBSZARU KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie operator obrabiarek skrawających po potwierdzeniu kwalifikacji MG.19 Użytkowanie obrabiarek skrawających może uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik mechanik po potwierdzeniu kwalifikacji MG.44 Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego.

5. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia na które składają się: 

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów

  • (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy:
    • rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    • rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    • określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    • przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    • określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    • określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    • organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    • stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    • udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
  • (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej:
    • stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    • stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    • stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    • rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    • analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    • inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    • przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    • prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    • obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    • planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    • planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań;
    • stosuje zasady normalizacji;
    • optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
  • (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo:
    • posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    • interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    • analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    • formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    • korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
  • (KPS). Kompetencje personalne i społeczne:
    • przestrzega zasad kultury i etyki;
    • jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    • potrafi planować działania i zarządzać czasem;
    • przewiduje skutki podejmowanych działań;
    • ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
    • jest otwarty na zmiany;
    • stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
    • aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    • przestrzega tajemnicy zawodowej;
    • negocjuje warunki porozumień;
    • jest komunikatywny;
    • stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
    • współpracuje w zespole.

Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru mechanicznego i górniczo-hutniczego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(MG.a), PKZ(MG.b) i PKZ(MG.h)

  • PKZ(MG.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: pojazdów i maszyn zegarmistrz, optyk-mechanik, mechanik precyzyjny, mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechanik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających, ślusarz, kowal, monter kadłubów jednostek pływających, blacharz samochodowy, blacharz, lakiernik, technik optyk, technik mechanik lotniczy, technik mechanik okrętowy, technik budowy jednostek pływających, technik pojazdów samochodowych, technik mechanik, elektromechanik pojazdów samochodowych, technik transportu drogowego, technik energetyk, modelarz odlewniczy, technik wiertnik, wiertacz, technik górnictwa podziemnego, górnik eksploatacji podziemnej, technik górnictwa otworowego, górnik eksploatacji otworowej, technik górnictwa odkrywkowego, górnik odkrywkowej eksploatacji złóż, technik przeróbki kopalin stałych, technik odlewnik, technik hutnik, operator maszyn i urządzeń odlewniczych, operator maszyn i urządzeń hutniczych, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, złotnik-jubiler, mechanik motocyklowy, technik chłodnictwa i klimatyzacji, technik urządzeń dźwigowych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, kierowca mechanik, mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej, szkutnik:
    • przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego maszynowego;
    • sporządza szkice części maszyn;
    • sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych;
    • rozróżnia części maszyn i urządzeń;
    • rozróżnia rodzaje połączeń;
    • przestrzega zasad tolerancji i pasowań;
    • rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne;
    • rozróżnia środki transportu wewnętrznego;
    • dobiera sposoby transportu i składowania materiałów;
    • rozpoznaje rodzaje korozji oraz określa sposoby ochrony przed korozją;
    • rozróżnia techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń;
    • rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej;
    • rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej;
    • wykonuje pomiary warsztatowe;
    • rozróżnia metody kontroli jakości wykonanych prac;
    • określa budowę oraz przestrzega zasad działania maszyn i urządzeń;
    • posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń oraz przestrzega norm dotyczących rysunku technicznego, części maszyn, materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych;
    • stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań. 
  • PKZ(MG.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: mechanikoperator pojazdów i maszyn rolniczych, mechanik-monter maszyn i urządzeń, operator obrabiarek skrawających, technik pojazdów samochodowych, technik mechanik, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej:
    • stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej, elektrotechniki, elektroniki i automatyki;
    • dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do montażu i demontażu maszyn i urządzeń;
    • wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej metali;
    • stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  • PKZ(MG.h) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: operator obrabiarek skrawających, technik mechanik:
    • wykonuje obliczenia dotyczące obróbki maszynowej skrawaniem;
    • rozróżnia układy sterowania obrabiarek;
    • stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych dla zawodu operator obrabiarek skrawających: 

 

  • Użytkowanie obrabiarek skrawających (MG.19)
  • 1. Przygotowywanie konwencjonalnych obrabiarek skrawających do obróbki Uczeń:

    • rozróżnia obrabiarki skrawające;
    • dobiera obrabiarki skrawające do wymagań obróbki, produkcji, postaci i wielkości obrabianych przedmiotów;
    • rozróżnia rodzaje obróbki skrawaniem;
    • rozpoznaje w dokumentacji technologicznej oznaczenie sposobu ustalenia i zamocowania obrabianego przedmiotu;
    • rozpoznaje elementy ostrza narzędzia skrawającego i jego geometrię;
    • dobiera narzędzia skrawające do właściwości obrabianego materiału, rodzaju obróbki i obrabiarki;
    • dobiera wartości parametrów skrawania do zabiegów obróbki skrawaniem;
    • dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe, uwzględniając dokładność obróbki obrabianych przedmiotów;
    • uzbraja obrabiarki w uchwyty i przyrządy obróbkowe do rodzaju wykonywanych operacji oraz zgodnie z dokumentacją technologiczną.

    2. Wykonywanie obróbki na konwencjonalnych obrabiarkach skrawających Uczeń:

    • sprawdza działanie obrabiarek skrawających zgodnie z dokumentacją;
    • mocuje narzędzia skrawające w uchwytach narzędziowych;
    • ustala i mocuje przedmioty do obróbki w uchwytach i przyrządach obróbkowych;
    • nastawia parametry obróbki zgodnie z dokumentacją technologiczną;
    • uruchamia obrabiarki skrawające i steruje przebiegiem obróbki;
    • wykonuje operacje obróbki skrawaniem zgodnie z dokumentacją technologiczną;
    • rozpoznaje zjawiska wywołane oddziaływaniem ostrza narzędzia na przedmiot obrabiany;
    • dokonuje wymiany narzędzi skrawających po zakończeniu procesu obróbki lub w przerwie tego procesu;
    • prowadzi kontrolę procesu obróbki;
    • posługuje się narzędziami i przyrządami pomiarowymi;
    • wykonuje konserwację konwencjonalnych obrabiarek skrawających.

    3. Przygotowywanie obrabiarek sterowanych numerycznie do obróbki Uczeń:

    • rozpoznaje punkty charakterystyczne obrabiarek sterowanych numerycznie;
    • rozróżnia podprogramy i cykle obróbkowe występujące w programach obróbki i układach sterowania obrabiarek sterowanych numerycznie;
    • rozpoznaje w dokumentacji technologicznej oznaczenia i dane do nastawienia obrabiarki sterowanej numerycznie;
    • rozpoznaje znaczenie słów kluczowych w programach obróbki;
    • korzysta z kodu języka programowania do edycji programów obróbki;
    • dobiera narzędzia pomiarowe do kontroli przedmiotów po obróbce;
    • dobiera oprawki narzędziowe do ustalania i mocowania narzędzi skrawających;
    • mocuje oprawki i narzędzia skrawające w gniazdach narzędziowych lub umieszcza w magazynie narzędziowym obrabiarki sterowanej numerycznie;
    • ustala i wprowadza do sterownika obrabiarki sterowanej numerycznie wartości korekcyjne narzędzi skrawających przed uruchomieniem programu obróbki;
    • wprowadza program obróbki technologicznej do sterownika obrabiarki sterowanej numerycznie;
    • testuje programy obróbki technologicznej na obrabiarkach sterowanych numerycznie.

    4. Wykonywanie obróbki na obrabiarkach sterowanych numerycznie Uczeń:

    • ustawia i wprowadza przesunięcie punktu zerowego;
    • ustala i mocuje przedmioty do obróbki;
    • uruchamia obrabiarki sterowane numerycznie w trybie ręcznym i automatycznym;
    • wykonuje operacje obróbki skrawaniem na obrabiarkach sterowanych numerycznie;
    • nadzoruje przebieg obróbki i reaguje na komunikaty układu sterowania obrabiarki sterowanej numerycznie;
    • dokonuje oceny stopnia zużycia ostrza narzędzia;
    • dokonuje wymiany ostrza w przypadku nadmiernego zużycia lub uszkodzenia;
    • przeprowadza korektę wyników obróbki;
    • przeprowadza kontrolę wymiarów przedmiotów po zakończeniu obróbki;
    • wykonuje konserwację obrabiarek sterowanych numerycznie. 
Podobne zawody: