konto

Mechatronik

Rozwiń Kryteria Wyszukiwania
Sortuj:
Lista profili

Mechatronik

1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE 

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie mechatronik powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych: 

  • montowania urządzeń i systemów mechatronicznych;
  • wykonywania rozruchu urządzeń i systemów mechatronicznych;
  • wykonywania konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych. 

2. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie mechatronik powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  • pracownię elektrotechniki i elektroniki, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką, skanerem/urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym/tablicą interaktywną/monitorem interaktywnym, stanowiska pomiarowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), zasilane napięciem 230/400 V prądu przemiennego, zabezpieczone ochroną przeciwporażeniową wyposażone w wyłączniki awaryjne i wyłącznik awaryjny centralny; zasilacze stabilizowane napięcia stałego 12/24 V DC, zadajniki stanów logicznych, generatory funkcyjne; autotransformatory; przyrządy pomiarowe analogowe i cyfrowe; oscyloskopy; zestawy elementów elektrycznych i elektronicznych, przewody i kable elektryczne; transformatory jednofazowe, przekaźniki i styczniki, łączniki wskaźniki, sygnalizatory, silniki elektryczne małej mocy; stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z oprogramowaniem umożliwiającym symulację pracy układów elektrycznych i elektronicznych;
  • pracownię rysunku technicznego i systemów CAD, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela, z drukarką, skanerem/urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym/tablicą interaktywną/monitorem interaktywnym, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, pakiet programów biurowych, program do komputerowego wspomagania projektowania (Computer Aided Design), pomoce dydaktyczne do kształtowania wyobraźni przestrzennej, przykładowe elementy oraz podzespoły i zespoły mechaniczne, pneumatyczne, hydrauliczne, normy dotyczące zasad wykonywania rysunku technicznego, dokumentacje konstrukcyjne urządzeń i systemów mechatronicznych, modele maszyn i urządzeń, przyrządy do pomiarów wielkości nieelektrycznych, instrukcje obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych;
  • pracownię technologii mechanicznej, wyposażoną w: stanowiska do obróbki ręcznej metali (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: stół ślusarski z imadłem, zestaw narzędzi do obróbki ręcznej metali, zestaw przyrządów pomiarowych, materiały, surowce i półfabrykaty do obróbki; stanowiska obróbki maszynowej metali (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: tokarkę, frezarkę, lub centrum obróbcze oraz wiertarkę i szlifierkę; 
  • pracownię montażu urządzeń i systemów mechatronicznych, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką, skanerem/urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym/tablicą interaktywną/monitorem interaktywnym, stanowiska (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) do montażu i demontażu: elementów, podzespołów i zespołów: mechanicznych, pneumatycznych i hydraulicznych (zawory, siłowniki, silniki, czujniki), elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych (czujniki, przyciski, styczniki, przekaźniki, przekaźniki czasowe, przekaźniki bistabilne, wyłączniki silnikowe, silniki jednofazowe z kondensatorami, silniki prądu stałego, silniki krokowe, silniki trójfazowe z możliwością przełączania trójkąt/gwiazda, przetwornice częstotliwości, sterownik PLC); narzędzia i przyrządy pomiarowe; dokumentację techniczną montowanych elementów, podzespołów i zespołów;
  • pracownię użytkowania urządzeń i systemów mechatronicznych, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką, skanerem/urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym/tablicą interaktywną/monitorem interaktywnym, stanowiska umożliwiające rozruch i konserwację urządzeń i systemów mechatronicznych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów); narzędzia i przyrządy pomiarowe; dokumentację techniczną urządzeń i systemów mechatronicznych oraz stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z oprogramowaniem do wizualizacji i symulacji działania urządzeń i systemów mechatronicznych; ponadto każda pracownia, oprócz pracowni rysunku technicznego i systemów CAD, powinna być zasilana napięciem 230/400 V prądu przemiennego i sprężonym powietrzem. Na każdym stanowisku powinna być możliwość podłączenia napięcia 12/24 V DC. Każde stanowisko musi być zabezpieczone ochroną przeciwporażeniową, wyposażone w wyłączniki awaryjne i wyłącznik awaryjny centralny oraz pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego, placówkach kształcenia ustawicznego oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.

3. MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO 

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz obszaru mechanicznego i górniczo--hutniczego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów 550 godz.
EE.02. Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych 420 godz.

W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

4. MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI W RAMACH OBSZARU KSZTAŁCENIA

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie mechatronik po potwierdzeniu kwalifikacji EE.02. Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych może uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik mechatronik po potwierdzeniu kwalifikacji EE.21. Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego.

5. EFEKTY KSZTAŁCENIA 

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się: 

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów

  • (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy:
    • rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    • rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    • określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    • przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    • określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    • określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    • organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    • stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    • udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
  • (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej:
    • stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    • stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    • stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    • rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    • analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    • inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    • przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    • prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    • obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    • planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    • planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań;
    • stosuje zasady normalizacji;
    • optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
  • (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo:
    • posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    • interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    • analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    • formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    • korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
  • (KPS). Kompetencje personalne i społeczne:
    • przestrzega zasad kultury i etyki;
    • jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    • potrafi planować działania i zarządzać czasem;
    • przewiduje skutki podejmowanych działań;
    • ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
    • jest otwarty na zmiany;
    • stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
    • aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    • przestrzega tajemnicy zawodowej;
    • negocjuje warunki porozumień;
    • jest komunikatywny;
    • stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
    • współpracuje w zespole.

Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru mechatronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(EE.h) i PKZ(MG.r)

  • PKZ(EE.h) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: mechatronik, technik mechatronik:
    • posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki;
    • rozróżnia prawa elektrotechniki w celu obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
    • rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne;
    • rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
    • posługuje się rysunkiem technicznym podczas prac montażowych i instalacyjnych;
    • określa funkcje elementów i układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej;
    • wykonuje pomiary wielkości elementów i układów elektrycznych i elektronicznych;
    • przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów;
    • posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi oraz przestrzega norm w tym zakresie;
    • dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe oraz wykonuje prace z zakresu montażu mechanicznego elementów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
    • wykonuje połączenia elementów i układów elektrycznych oraz elektronicznych na podstawie schematów ideowych i montażowych;
    • stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań. 
  • PKZ(MG.r) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: mechatronik, technik mechatronik:
    • rozróżnia zasady sporządzania rysunku technicznego maszynowego;
    • sporządza szkice części maszyn;
    • rozróżnia części maszyn i urządzeń;
    • rozróżnia rodzaje połączeń;
    • przestrzega zasad tolerancji i pasowań;
    • rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne;
    • rozróżnia środki transportu wewnętrznego;
    • dobiera sposoby transportu i składowania materiałów;
    • rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej;
    • wykonuje pomiary warsztatowe;
    • wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej;
    • dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do montażu i demontażu maszyn i urządzeń;
    • stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie mechatronik:

  • Montaż , uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych (EE.02)
  • 1. Montaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych Uczeń:

    • wyjaśnia budowę elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych;
    • dobiera metody pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn;
    • dobiera materiały konstrukcyjne;
    • rozpoznaje technologie obróbki ręcznej i maszynowej;
    • dobiera elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych;
    • ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych do montażu;
    • dobiera techniki łączenia materiałów;
    • dobiera narzędzia do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych;
    • wykonuje montaż i demontaż podzespołów i zespołów mechanicznych;
    • kontroluje jakość wykonanego montażu podzespołów i zespołów mechanicznych.

    2. Montaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych Uczeń:

    • wyjaśnia budowę elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych;
    • wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego i hydraulicznego;
    • rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne i hydrauliczne;
    • rozróżnia parametry i funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych;
    • dobiera elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne i hydrauliczne do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych;
    • wykonuje pomiary podstawowych wielkości w układach pneumatycznych i hydraulicznych;
    • dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych;
    • ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych przygotowanych do montażu;
    • wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych;
    • kontroluje jakość montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych;
    • sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych z dokumentacją.

    3. Montaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych Uczeń:

    • określa parametry elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych;
    • charakteryzuje funkcje elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych;
    • wyjaśnia działanie układów sterowania elektrycznego i elektronicznego;
    • dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych;
    • dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych;
    • ocenia stan techniczny elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu;
    • wykonuje montaż i demontaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych;
    • kontroluje jakość montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych;
    • sprawdza zgodność montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych z dokumentacją techniczną.

    4. Rozruch urządzeń i systemów mechatronicznych Uczeń:

    • wyjaśnia budowę oraz zasadę działania urządzeń i systemów mechatronicznych;
    • rozpoznaje układy zasilające urządzenia i systemy mechatroniczne;
    • rozróżnia parametry urządzeń i systemów mechatronicznych;
    • instaluje oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów;
    • określa metody sprawdzania urządzeń i systemów mechatronicznych;
    • podłącza urządzenia i systemy mechatroniczne do układów zasilania mediami roboczymi;
    • uruchamia urządzenia i systemy mechatroniczne zgodnie z instrukcją;
    • wykonuje regulacje urządzeń i systemów mechatronicznych;
    • sprawdza działanie urządzeń i systemów mechatronicznych.

    5. Konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych Uczeń:

    • rozróżnia i dobiera metody konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych;
    • monitoruje pracę urządzeń i systemów mechatronicznych;
    • wykonuje przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych;
    • wykonuje pomiary wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych;
    • przygotowuje materiały, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów mechatronicznych do konserwacji;
    • wykonuje konserwację urządzeń i systemów mechatronicznych;
    • wykonuje wymianę elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych;
    • ocenia jakość wykonanych prac związanych z konserwacją urządzeń i systemów mechatronicznych. 
Podobne zawody: